صفحه اصلی اسکرول بالا

دلایل شکست باشگاه مشتریان

در مطالب قبلی توضیح دادیم که باشگاه مشتریان چیست و چه مزایایی دارد. در این مطلب به برخی از اشتباهات رایج در راه اندازی باشگاه مشتریان که سبب شکست این ابزار مفید و کارآمد می شوند، می پردازیم و دلایل شکست باشگاه مشتریان را بررسی می کنیم.

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09156628191

باشگاه مشتریان که به عنوان ابزاری برای بالا بردن وفاداری مشتریان و افزایش فروش و همچنین قدردانی از مخاطبین ثابت و همیشگی، استفاده می شود؛ امروزه در نظر صاحبین کسب و کار جلوه ویژه ای پیدا کرده است و تقریبا هر شخص در مرحله راه اندازی کسب و کار به ایجاد چنین باشگاهی می اندیشد و برای ارتقاء سطح خود حتما آن را عملی می کند.

باشگاه مشتریان مانند یک پل، ارتباط دو طرفه ای بین صاحبین کسب و کار و مشتریان ایجاد می کند به همین منظور پایه های این پل باید حساب شده و با دوام کافی بنا شوند.

گاهی می شنویم که ایده افراد در باشگاه مخاطبین با شکست مواجه شده و یا بازخورد خوبی نداشته و آورده ای به مجموعه اضافه نکرده است. حتی بد تر از این ضرر و زیان ایده های نسنجیده گاهی آنقدر زیاد است که برای مدتی کسب و کار مربوطه را فلج می کند.

صف مشتریان ناراضی و افرادی که حس می کنند از اعتماد آن ها سوء استفاده شده، هم در مقطعی که اتفاق می افتد برای یک بیزینس دردسر ساز است و هم در طولانی مدت عواقب آن به جا می ماند.

اگر به مطالعه موضوعات دیگری چون استراتژی های حفظ مشتری، تجربه مشتری چیست؟، امکانات نرم افزار باشگاه مشتریان، علاقه مندید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

برای مطالعه:

نرم افزار باشگاه مشتریان چیست؟

دلایل شکست باشگاه مشتریان

10 علت شکست باشگاه مشتریان

1. عدم یکپارچگی

زمانی یک برنامه مدرن باشگاه مشتریان را کلید می زنید باید بخش های مختلف سازمان شما به درستی اهمیت آن را درک کرده و با یکدیگر هماهنگ باشند تا برنامه به صورت یکپارچه و صحیح اجرایی شود، کلیه ارکان سازمان از پایین ترین تا بالاترین لایه های مدیریتی باید از باشگاه مشتریان حمایت کنند.

2. عدم شناخت صحیح از مشتریان

یکی دیگر از علل شکست باشگاه مشتریان، عدم شناخت مشتریان است. گاهی شما برنامه های خوبی برای جمع کردم اطلاعات در خصوص مشتریان اجرا می کنید اما تا زمانی که به درستی از آن ها به درستی استفاده نکنید به معنای عدم شناخت صحیح از مشتریان خواهد بود که در نهایت به شکست باشگاه مشتریان می انجامد.

3. عدم توجه به خواسته های اعضاء باشگاه

از مهمترین دلایل شکست باشگاه مشتریان میتوان به عدم توجه به خواسته های اعضا باشگاه اشاره کرد. هرکاری که در باشگاه مشتریان انجام می شود در راستای جلب رضایت مشتری جهت وفادار سازی آن ها است بنابراین اگر شما بر مبناء خواست اعضا باشگاه عمل نکنید شک نکنید که شکست نزدیک خواهد بود.

دلایل شکست باشگاه مشتریان

4. عدم طبقه بندی و سطح بندی مشتریان

در باشگاه مشتریان همه از یک سطح اهمیت برخوردار نیستند، برخی مشتریان به دلایل متعدد برای شما از اهمیت بیشتری برخوردارند بنابراین صرف ارسال پیامک های مناسبتی یا حتی ارائه بن تخفیف برای آنها کافی نخواهد بود.شما باید از مشتریان در سطوح مختلف برنامه جداگانه ای طراحی کنید.

5. برنامه ریزی مبهم

یکی از مهم ترین دلایل شکست باشگاه مشتریان نداشتن برنامه ریزی مناسب است. برنامه ریزی باشگاه مشتریان باید در سه سطح کوتاه مدت، میانمدت و بلند مدت طراحی شود در غیر این مدت ممکن است به شکست باشگاه مشتریان منجر شود.شما باید در انتخاب اهداف دقت کافی را به کار ببرید و زمانبدی مناسبی برای دستیابی به هریک در نظر بگیرید.

 6. کپی برداری از ایده ی دیگران

امروزه به جهت رقابت سختی که میان کسب و کارهای مختلف وجود دارد، هر روز شاهد حضور ایده های جدید در کسب و کار های قدیمی و معروف و حتی بیزینس هایی هستیم که تازه شروع به کار کرده اند. شما به عنوان فردی که دنبال ایده ی جذابی برای باشگاه خود می گردد، می توانید باشگاه های مختلف را بررسی کرده و در راه اندازی باشگاه خود از نتایج و تجارب آن ها استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشد که کپی کردن ایده ی دیگران بدون تحقیق کافی، یکی از دلایل شکست یک باشگاه خواهد بود.کپی کردن از پایه کار اشتباهی است، چرا که باشگاه مشتریان شما باید با توجه به کسب و کار خودتان و مخاطبینی که با آن ها سر وکار دارید، طراحی شود. علاوه بر این در دنیایی که مشتریان بسیار باهوش و به روزند، کپی کردن ایده ی دیگران نه تنها برای آن ها جاذبه ایجاد نمی کند بلکه احتمالا باعث دلزدگی نیز می شود.

7. هدف گذاری رویایی

یکی از دلایل شکست باشگاه مشتریان داشتن اهداف غیر واقعی است. اهدافی که تعیین می کنید و برنامه زمانبندی که مطابق آن ارائه می دهید، باید با زیر ساخت ها و بودجه شما هماهنگی داشته باشد. اگر از ابتدا نمی توانید برای باشگاه مشتریان هزینه بالایی انجام دهید( این هزینه مربوط به طراحی، اجرا و ادامه کار خواهد بود) بهتر است، هدف های خود را از کوچک به بزرگ تقسیم بندی کرده و کار را شروع کنید.پس از آن که اطمینان داشتید برایتان مشکل ساز نمی شود و از پس وعده ها و هزینه ها بر می آیید، برای عملی کردن مرحله بعدی اقدام کنید. توجه داشته باشید که این موضوع راجع به انتظار شما در جذب مشتری و وفادار کردن آن ها نسبت به مجموعه نیز صادق است، به دست آوردن اعتماد افراد راهی نیست که یک شبه طی شود.
بیشتر بخوانید:

امکانات نرم افزار باشگاه مشتریان

دلایل شکست باشگاه مشتریان

8. نداشتن نظارت دائمی

گاهی علت شکست باشگاه مشتریان غافل شدن از نظارت بر سیستم راه اندازی شده است. توجه داشته باشد که هر برنامه ای برای آن که در همان مسیر درستی که قرار گرفته باقی بماند و رو به رشد هر چه بیشتر حرکت کند، نیازمند نظارت دائمی است. زمانی که پیوسته به باشگاه مشتریان خود نظارت می کنید، هم به میزان بازدهی آن آگاه می شوید و هم اگر افول و نقطه ضعفی در آن مشاهده کردید، بلافاصله برای رفع آن اقدام می کنید. در صورتی که اگر مدت زیادی برنامه خود را رها کنید، ممکن است زمانی متوجه شوید که دیگر دیر است و باشگاه شما با شکست مواجه شده است.

9. اتکا به مشتریان ثابت

توجه داشته باشید که مفهوم مشتری ثابت با مشتری وفادار متفاوت است. مشتری ثابت کسی است که بنا به امکاناتی که شما برایش فراهم می کنید ترجیح می دهد نیازش را به کمک شما بر آورده کند و امکان دارد که زمانی که کسب و کار جدید و پر زرق و برق تری به بازار وارد شود، این ترجیح نیز تغییر کرده و دیگر مشتری ثابت شما نباشد.اما مشتری وفادار کسی است که به جهت اعتماد متقابلی که میان شما وجود دارد و تجربه ی خوبی که در مدت طولانی با شما داشته است، تا زمانی که شما به او وفادار باشید به شما وفادار می ماند. پس کسب و کار هایی که معتقدند چون مشتری ثابت زیادی دارند، نیازی به باشگاه مشترین ندارند، عملا اشتباه می کنند، به این جهت که هیج ایده ای راجع به تعداد مشتریان ثابتی که از دست داده اند، ندارند.علاوه بر این یکی از اهداف بلند مدتی که باشگاه مشتریان دنبال می کند، جذب مشتریان جدید و بزرگ تر شدن خانواده مخاطبین است. توجه داشته باشید که تنها در این حالت است که یک کسب و کار روندی رو به رشد و پویا خواهد داشت.

10. به روز نبودن

با توجه به پیشرفت روز به روز و سریع دنیای تکنولوژی تمام کسب و کار ها باید تلاش کنند تا از دنیای امروز عقب نمانند. برای مثال کسب و کارهایی که روزی تنها در فروشگاه جریان داشته اند، امروز باید برای داشتن سایت و صفحات مجازی و در مرحله ی بعدی راه اندازی اپلیکشن اختصاصی اقدام کنند و باشگاه مشتریان خود را نیز در بستر های مختلف گسترش دهند.از طرف دیگر تنها نباید به یک ایده پایه بسنده کرد و با توجه به اتفاقات روز باید فرصت های جدید ایجاد کرد و مخاطبین را به واسطه آن به هیجان آورد و اشتیاق ان ها بع عضویت را بیش از پیش کرد.اگر به مطالعه مطالب دیگری مانند حسابداری رستوران، مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری رستوران، بهترین نرم افزار حسابداری رستوران، علاقه دارید مطالب مورد نظر را در سایت دنبال کنید.

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09156628191

کلیک کنید!
به اشتراک بگذارید

یک نظر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *