صفحه اصلی اسکرول بالا

همیشه حق با مشتری نیست!

اگر شما در مقام خریدار یا فروشنده قرار داشته باشید، حتما تا کنون برخی از شعارهای مربوط به حوزه کسب و کار مانند: «همیشه حق با مشتری است» را شنیده اید. چنین شعار هایی برای رونق کسب و کار و تاکید بر اهمیت رضایت مشتریان در میزان فروش به کار برده می شود و سال های زیادی است که به گوش همگی ما آشناست. اما تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که شعار هایی از این دست تا چه حد درست است و آیا فروشندگان و تولید کنندگان محصولات مختلف باید در راستای جلب رضایت همه ی مشتریان خود تلاش کنند؟ مسلما جواب این سوال منفی است و جلب رضایت همه ی افراد نه کاری ممکن است و نه حتی لازم. پس تا این بخش پی می بریم که همیشه حق با مشتری نیست، اما سوال اصلی این است که چرا همیشه حق با مشتری نیست؟

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09156628191

بعضی از مشتریان به جای اینکه باعث توسعه و رشد کسب و کار شما شوند، مانعی برای کسب و کار شما هستند.

هیچ کاری آن ها را راضی نمیکند و مدام غُر میزنند؛ شکایت های آنها هیچ فایده ای برای شما ندارند و فقط وقت شما را تلف میکنند.

در این قسمت به برخی از ویژگی های این افراد اشاره می کنیم تا فروشندگان و حتی مشتریان از حق و حقوق خود آگاه باشند و بدانند که رابطه بین خریدار و فروشنده، همیشه رابطه ای دو طرفه مبتنی بر احترام، رضایت و سود هر دو طرف است.

اگر به مطالب متنوع دیگری در حوزه فروش و کسب و کار مانند: ارائه خدمات به مشتری، باشگاه مشتریان چیست، راه اندازی باشگاه مشتریان، دلایل شکست باشگاه مشتریان، نرم افزار باشگاه مشتریان خوب، دلایل راه اندازی باشگاه مشتریان علاقه دارید بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

5 ویژگی مشتریانی که مانعی برای کسب  کار شما هستند!

همیشه حق با مشتری نیست

مشتری که فکر میکند تنها مشتری شماست

این دسته از مشتریان فکر میکنند تمام وقت شما متعلق به اوست. او گمان میکند هرکسی از شرکت شما پاسخ او را میدهد دستیار شخصی اوست.
انتظار دارند ساعات خارج از وقت اداری یا حتی تعطیلات، پاسخگوی آنها باشید. در کل، انتظارات آنها از پرستل شما، بیش از انتظارات یک مشتری معقول است.

مشتری که مدام تهدید میکند

او فکر میکند مهمترین مشتری شماست و قصد دارد با تهدید به عدم تسویه حساب یا ترک از خرید از شما، به مقصود نا معقول خود برسد.
ازاین دسته از مشتریان دوری کنید تا زمان و انرژی بیشتری برای بدست آوردن مشتریان ارزشمند داشته باشید.

مشتری بد اخلاق و بی ادب

این مشتری در مکالمات خود با کارمندان شما معمولا از الفاظ نا مناسب و غیر محترمانه استفاده میکند و تلاش کارمندان شما برای آرام کردن او معمولا بی فایده می ماند. این افراد به قول معروف “روحیه خراب کن” هستند که میتواند یکی از موانع بهره وری سازمان شما باشد

مشتری که فکر میکند بهترین مشتری شماست

او چون از قدیم از شما خرید کرده و تعداد خریدش از شما زیاد بوده، حالا انتظار خدمات بیش از حد انتظار است.
این انتظار، استرس و فشار روی کارمندان شما را بیهوده زیاد خواهد کرد.

مشتری که به تعهد خود پایبند نیست

معامله در هر کسب و کاری یک تعهد دو طرفه برای فروشنده و مشتری است که هردو، می بایست به تعهد خود پایبند باشند.

بعضی از مشتریان هستند که هیچگاه به تعهدات خود عمل نمیکنند و همیشه هم یک بهانه برای آن دارند. از این دسته از مشتریان دوری کنید.

برای مطالعه:

تجربه مشتری چیست؟

همیشه حق با مشتری نیست

چه زمانی حق با مشتری نیست؟

تا این جا متوجه شدیم که یک فروشنده کار بلد، حرفه ای و آگاه باید همیشه از نیاز های مخاطبین خود آگاه باشد و در راستای رضایت آن ها گام بردارد؛ در عین این که از هیچ تلاشی برای محبوبیت محصول و رونق کسب و کارش فروگذار نمی کند، بداند که گاهی نیز مشتریان رفتار مناسب و انتظارات صحیحی ندارند و از دلایلی که همیشه حق با مشتری نیست آگاه باشد. در این قسمت به برخی از دلایل و شرایطی که مشتری در آن صاحب حق نیست اشاره می کنیم.

داشتن درخواست نامعقول و غیر ممکن

اگر کسی از شما سوال کرد، چه زمانی حق با مشتری نیست؟ اولین پاسخی که به او می دهید باید این باشد: زمانی که خریدار درخواست نامعقولی دارد.

صاحبان کسب و کار پیش از شروع فعالیت خود، باید محدوده خدمت رسانی و یا نوع محصولی که می فروشند را تعیین کنند. پس از تعیین این موارد، شاید فروشندگان و صاحبین کسب و کار برنامه ی حساب شده ای هم برای تبلیغات و جذب مشتری داشته باشند و مسلما باید به حرف ها و وعده های خود وفادار بوده و خدمات را آن طور که باید، به مخاطبین ارائه کنند.

در این شرایط افراد با بررسی نیاز های خود تصمیم می گیرند که یک محصول را بخرند و از خدمات فروشنده ای استفاده کنند، یا خیر.

برخی مواقع پیش می آید که مشتریان انتظارات بی جا و نامعقولی دارند، که انجام آن برای ارائه دهنده ی خدمت ممکن نیست و یا با سود او منافات دارد. برای مثال زمانی که لباسی را از فروشگاهی تهیه می کنیم، معمولا در هنگام خرید فروشگاه مورد نظر اعلام می کند که تعویض و یا پس گرفتن جنس را می پذیرد یا نه و اگر فروشگاهی این امکان را نداشته باشد، این خریدار است که تصمیم می گیرد، شرایط فروشنده را پذیرفته و از این مکان خرید کند، یا خیر. اما اگر مشتری، این عمل را انجام داده و پس از آن در مورد پس گرفتن و یا تعویض جنس اصراری ورزد، رفتار او غیر قابل پذیرش است.

در شرایطی دیگر اگر فروشگاهی امکان تعویض را برای مشتریان فراهم نموده بود، تعویض لباس پس از استفاده مکرر از آن دور از اخلاق خواهد بود.

همیشه حق با مشتری نیست

عیب گذاری بر روی محصول به علت عدم تخصص و تسلط

اکثر فروشندگان به ویژه کسانی که کالای برقی و الکترونیکی می فروشند، با مشتریانی برخورد داشته اند که چند روز پس از خرید ادعا می کنند که کالا ایراد دارد و درخواست دارند تا فروشنده وسیله را پس بگیرد. در بسیاری از موارد پس از کش و قوس های فراوان مشخص می شود که کاربر اطلاعات مناسبی از وسیله خریداری شده در هنگام خرید نداشته و یا نمی داند چگونه باید از آن استفاده کند.

در چنین شرایطی فروشندگان حرفه ای می کوشند تا رضایت مخاطبین خود را جلب کنند، اما تاکید خریدار بر معیوب بودن کالا وارد نیست. در چنین شرایطی بهتر است قبل از خرید دفترچه راهنمای همراه محصول را به خوبی مطالعه کنید.

جلوگیری از رشد کسب و کار

همان طور که پیش تر اشاره کردیم رابطه ارائه دهنده ی خدمات با استفاده کنندگان آن رابطه ای دو سویه است و در واقع رفتار فروشنده و مشتری با یکدیگر باید راستای سود دو طرف باشد. گاهی اوقات مشتریان، الخصوص مشتریان وفادار به یک برند، به جهت این که به رویه گذشته ارائه خدمات عادت کرده اند، با تغییرات مثبت و جدید به راحتی کنار نمی آیند و ابراز نارضایتی می کنند.از آن جایی که امروزه فضای کسب و کار بسیار رقابتی است و تولید کنندگان برای آن که محصولشان در بازار رقابت دوام بیاورد باید خود را با شرایط روز وفق دهند، ناگزیر به ایجاد تغییرات مثبتی در راستای گسترش و رونق کسب و کارشان هستند. در چنین شرایطی نباید به نارضایتی مشتریان تن داد، بلکه باید آن ها را از مزایای تغییرات جدید مطلع کرد.
بیشتر بخوانید:استراتژی های حفظ مشتری
چرا همیشه حق با مشتری نیست

بی احترامی به کارکنان و یا ارائه دهندگان خدمات

از آن جایی افراد مختلف خلق و خو و برخورد متفاوتی دارند و همیشه مشتریان یه فروشنده افرادی ماخوذ به حیا و متین نیستند، گاهی اوقات تحمل بی احترامی بی دلیل و رفتار ناشایست در روند گرفتن خدمات، توهین به افرادی است که برای یک برند و یا فروشگاه کار می کنند. همان طور که تمامی فروشندگان و کارکنان باید موازین ادب و احترام را نسبت به خریداران رعایت کنند، یک خریدار نیز باید در همین چهارچوب رفتار نماید. در چنین شرایطی است که به خوبی متوجه می شویم چرا همیشه حق با مشتری نیست.در این قسمت به دلایلی که همیشه حق با مشتری نیست اشاره کردیم، اما باید توجه داشته باشیم که تنها زمانی کسب و کاری رونق می گیرد که در راه کاهش روز به روز تعداد مخاطبین ناراضی اش گام بردارد و فروشنده ای که در چهارچوب انصاف و اخلاق رفتار نمی کند باید بداند که، شاید برای مدت کوتاهی سود مناسبی داشته باشد، اما عمر این سود کوتاه خواهد بود. دلایل بسیاری دیگری نیز وجود دارد که توجیه می کند چرا همیشه حق با مشتری نیست، اما ما در این بخش به مهم ترین آن اشاره کردیم.مطالعه مطالب دیگری مانند: تجربه مشتری چیست؟،امکانات نرم افزار باشگاه مشتریان، بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان، باشگاه مشتریان رستوران،  جذب مشتری و … نیز می تواند برای صاحبین کسب و کار راه گشا باشد.

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید. 

09156628191

کلیک کنید!!
به اشتراک بگذارید

۲ دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *