صفحه اصلی اسکرول بالا

چرا باید باشگاه مشتریان داشته باشیم؟

در مقالات قبلی توضیحاتی درباره این که باشگاه مشتریان چیست به شما عزیزان ارائه کردیم. با این حال ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که چرا باید باشگاه مشتریان داشته باشیم؟ طبق نتایج تحقیقات انجام شده، در حال حاضر در تمام دنیا بیش از 5 میلیارد باشگاه مشتریان وجود دارد. این گزارش همچنین تایید کرد که 90 درصد از شرکت ها تنوع باشگاه مشتریان دارند.

پس چرا برندها همچنان روی استراتژی های حفظ مشتری سرمایه گذاری می کنند؟ زیرا 5 میلیارد عدد خیره کننده ای است که همچنان نیز در حال افزایش است و هر برندی می داند که یک مشتری حفظ شده ارزشمند تر از یک مشتری تازه به دست آمده است.

این استراتژی ممکن است ده ‌ها سال قدمت داشته باشد، اما پویایی باشگاه مشتریان به طور دوره ‌ای دائماً در حال تغییر است تا سلیقه مخاطبان جدید تر را به خود جلب کند، نیاز های آن ها را در زمان مناسب برآورده کند و با رقابت رو به رشد کنار بیاید.

به منظور افزایش سود آوری از باشگاه مشتریان و همچنین حفظ مشتریان فعلی، شرکت ها سعی کرده اند جوایز وفاداری را برای موارد مختلف، مانند پاداش های معرفی مشتریان جدید و امتیاز برای محتوای تولید شده توسط کاربر، گسترش دهند. با این وجود آن ها همچنین تلاش می کنند که مشتریان فعلی خود را نیز حفظ کنند. گسترش کسب و کار و افزایش فروش، به ترکیبی از برنامه ریزی دقیق و نرم افزار مناسب باشگاه مشتریان بستگی دارد. اما اهمیت باشگاه مشتریان چیست و آیا واقعا ارزش تلاش را دارد؟ بسیاری استدلال می کنند که بله!

 

 

اهمیت باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان به عمل انتخاب محصولات و خدمات یک شرکت خاص نسبت به رقبای خود اشاره دارد. وقتی مشتریان به یک شرکت خاص وفادار هستند، تصمیم خرید آنها تحت تأثیر قیمت یا در دسترس بودن نیست. آنها ترجیح می دهند منتظر بمانند (یا حتی هزینه بیشتری بپردازند) تا همان خدمات و محصول با کیفیتی را دریافت کنند که با آن آشنا بوده و قدردان آن هستند.

باشگاه مشتریان چه فوایدی برای کسب و کار ما دارد؟

برنامه های باشگاه مشتریان نقش بزرگی در حفظ مشتریان دارند. در این بازار به شدت رقابتی، که در آن مشتریان به سرعت ارائه دهندگان خدمات یا تامین کنندگان کالای مورد نیاز خود را در مواجهه با هر گونه ناراحتی به دیگری تغییر می دهند، باشگاه مشتریان راه را به آن ها نشان می دهد.

چرا باشگاه مشتریان برای کسب و کار ضروری است؟

حفظ مشتری همیشه آسان نیست، اما داده ها نشان می دهد که مشتریان زمانی که عضو پایداری از یک باشگاه مشتریان باشند، 67 درصد بیشتر هزینه می کنند. با این وجود باید گفت که باشگاه مشتریان، صرفا شامل استراتژی های کوتاه مدت حفظ مشتری نیست. هر چه مشتریان بیشتر از باشگاه مشتریان لذت ببرند، احتمال بیشتری دارد که به یک برند خاص پایبند باشند و وفادار بمانند.

چرا باشگاه مشتریان برای کسب و کار ضروری است؟

آمار و ارقامی که نشان می دهند چرا باید باشگاه مشتریان داشته باشیم؟

برای درک بهتر دلایل اهمیت باشگاه مشتریان و اینکه باشگاه مشتریان چه فوایدی برای کسب و کار ما دارد و چقدر در تصمیم گیری های خرید مصرف کننده موثر هستند، آمار زیر را بررسی کنید:

  • 69 درصد از مشتریان می گویند که باشگاه مشتریان بر انتخاب آنها تأثیر می گذارد
  • 57 درصد از مشتریان به باشگاه مشتریان می‌پیوندند زیرا می‌خواهند در پول خود صرفه‌جویی کنند، در حالی که 37.5 درصد برای دریافت پاداش به باشگاه مشتریان می‌پیوندند.
  • 50 درصد از مشتریان می گویند که رفتار خود را برای دستیابی به سطح بالاتر در باشگاه مشتریان تغییر می دهند
  • 76 درصد از مشتریان معتقدند که باشگاه مشتریان رابطه آنها را با برندها تقویت می کند

فواید باشگاه مشتریان چیست

چرا باید باشگاه مشتریان داشته باشیم؟ یکی از پاسخ هایی که می توانیم به این سوال بدهیم این است که باشگاه مشتریان باعث افزایش فروش و درآمد می شود. اهمیت باشگاه مشتریان انکار ناپذیر است، زیرا مشتریان مکررا برای هر تراکنش هزینه بیشتری می کنند. مشتریان وفادار تمایل بیشتری به خرید مجدد، مراجعه بیشتر و امتحان یک پیشنهاد جدید دارند. باشگاه مشتریان انگیزه ای ثابت شده برای وادار کردن مشتریان به انتخاب شما نسبت به رقبا و بازگرداندن آنها به خرید مکرر است. یک باشگاه مشتریان که به خوبی طراحی و اجرا شده باشد، تأثیر مثبت بالایی بر کسب و کار شما و در نتیجه سودآوری بیشتر دارد.

چگونه می توان باشگاه مشتریان را توسعه داد؟

پاسخ دیگری که می توانیم به سوال چرا باید باشگاه مشتریان داشته باشیم بدهیم این است که باشگاه مشتریان باعث می شود مشتریان شما احساس کنند که به رسمیت شناخته شده و خاص هستند که به نوبه خود منجر به حفظ مشتری، ارجاعات بیشتر و در نتیجه افزایش سود می‌شود. ممکن است تعجب کنید که برنامه های حفظ مشتری بر اساس چه مفهومی است. پاسخ ساده است! پاداش دادن به رفتار مثبت. پاداش دادن به مشتریان برای وفاداری و تعامل مکرر با برند شما، می تواند به متمایز شدن برند شما از سایر رقبا کمک کند و همچنین باعث شود مشتریان احساس ارزشمندی کنند.

مزایای باشگاه مشتریان

مزایای باشگاه مشتریان

در اینجا فقط به برخی از مهم ترین مزایای باشگاه مشتریان اشاره می کنیم که به نوبه خود پاسخی برای این است که چرا باید باشگاه مشتریان داشته باشیم:

بهبود تعامل با مشتری

تعامل با مشتری یکی از مهم ترین مزایای باشگاه مشتریان است که تأثیر مستقیمی بر پایداری برند، به ویژه در بلند مدت دارد.

برندی که با مخاطبان خود ارتباط برقرار نمی کند، ارزش یادآوری کمی دارد و معمولا در ذهن کاربران نخواهد ماند. باشگاه مشتریان راهی عالی برای افزایش تعامل با مشتری است. هنگامی که مشتریان در باشگاه مشتریان عضو شوند، تمایل بیشتری به دریافت ایمیل یا سایر محتوا های را دارند. این برنامه به خودی خود تعامل کامل با مشتری را تضمین می کند و به تقویت پیوند بین برند و مشتریانش کمک می کند.

تأثیر مثبت در تمایل به برند و وفاداری

تعامل مداوم با برند می تواند به ایجاد وابستگی به برند کمک کند، که با باشگاه مشتریان بیشتر تقویت می شود. پاداش‌ها، هدایا و مشوق‌ها به ایجاد تجربه رضایت‌بخش مشتری کمک می‌کنند، که به نوبه خود باعث ایجاد وابستگی به برند می‌شود. ارتباط طولانی، مداوم و سودآور مشتری با نام تجاری، به افزایش وفاداری به برند کمک می کند. از طرفی وجود باشگاه مشتریان باعث برجسته شدن نام برند شده و به برند مزیت رقابتی می بخشد.

تجربه مشتری را بهبود می بخشد

تجربه مشتری تجربه کلی یک مشتری با برند از فرآیندهای پیش فروش تا پس از فروش است. امروزه اکثر برندها در تلاش هستند تا تجربه ای مفید برای مشتریان خود ایجاد کنند و یکی از ساده ترین راه ها برای انجام این کار از طریق باشگاه مشتریان است. انتظارات کسب پاداش باعث ایجاد هیجان در مشتریان می شود و دریافت پاداش رضایت مشتری را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. در نتیجه، یک تجربه سالم و مثبت برای مشتری ایجاد می کند.

حفظ مشتری

داده ها نشان می دهد که 84٪ از مشتریان می گویند که به احتمال زیاد به برندی که باشگاه مشتریان ارائه می دهد وفادار خواهند ماند و 66٪ از مشتریان می گویند که توانایی کسب پاداش، در واقع رفتار خرید آنها را تغییر می دهد. یکی از مزایای اصلی یک باشگاه مشتریان این است که تأثیر فوری و آشکار بر نرخ حفظ مشتری دارد. مشتری حفظ شده یک دارایی ارزشمند برای هر برندی است، آنها درآمد بیشتری به ارمغان می آورند، شانس بیشتری برای تبدیل شدن به حامیان برند دارند و به عنوان یک وفادار واقعی برند را به سایر افراد معرفی می کنند.

افزایش فروش و درآمد

تحقیقات انجام شده به وضوح نشان می دهد که نرخ حفظ مشتری به میزان 5٪، سود را بین 25٪ تا 95٪ افزایش می دهد. این یک واقعیت است که هزینه های جذب مشتری، بیش از هزینه های نگهداری است. مشتریان حفظ شده با کاهش هزینه و کمک به افزایش فروش و درآمد، سود بیشتری را برای شرکت شما به ارمغان می آورند.

افزایش ارزش طول عمر مشتری

سود خالص منتسب به یک مشتری و ارزش طول عمر او مشخص است. یک باشگاه مشتریان تأثیر مستقیمی بر طول عمر مشتری دارد و به طور قابل توجهی افزایش طول عمر مشتری، رابطه برند-مشتری را بهبود می بخشد. ارزش طول عمر مشتری انگیزه ای غیر از دریافت محصولات و خدمات برند به او می دهد تا ارتباط خود را با برند حفظ کند. علاوه بر این، اگر باشگاه مشتریان جذاب باشد و پاداش های معناداری ارائه دهد، به افزایش طول عمر مشتری کمک می کند که به نوبه خود خریدهای مکرر را برای مدت طولانی تضمین می کند.

کاهش نرخ از دست دادن مشتری

از دست دادن مشتری مشکلی است که برندهای متعدد در بخش‌های مختلف با آن مواجه هستند. باشگاه مشتریان به مبارزه با این مسئله جدی کمک می کند. از آنجایی که باشگاه مشتریان نرخ تعامل مشتری را بهبود می بخشد، نرخ از دست دادن مشتری کاهش قابل توجهی را مشاهده می کند. مشتریان با دریافت پاداش‌ها و تشویق ‌ها با برند مرتبط می‌مانند که تأثیر منفی بر ریزش مشتری دارد.

طرفداران برند را تقویت می کند

یک مشتری خوشحال، یک مشتری پر سر و صدا است. باشگاه مشتریان رضایت مشتری را تا حد زیادی بهبود می بخشد که به نوبه خود حمایت از برند را ترویج می کند. حامیان برند به طور مثبت بر شبکه خانواده و دوستان خود تأثیر می گذارند و به نفوذ برند کمک می کنند. یک برنامه ارجاع می تواند بیشتر به ایجاد حامیان برند کمک کند و ارجاعات بیشتری را به ارمغان بیاورد.

کمک به جذب مشتری

حامیان برند بر مشتریان جدید تأثیر می گذارند و برند را به آنها معرفی می کنند. اگر یک باشگاه مشتریان پاداش های بزرگی ارائه دهد، به ترویج حمایت از برند و همین طور به گسترش پایگاه مشتری کمک شایانی می کند.

دسترسی به داده های دست اول

باشگاه مشتریان شما را قادر می‌سازد تا از نظر اخلاقی داده‌های دست اول را در حالی که به قوانین کلی مطابقت با حریم خصوصی داده‌ها پایبند هستید، منبع دهید. داده های دست اول می تواند به شما کمک کند به جایگاه خود در بازار دسترسی داشته باشید، درک بهتری از مشتریان خود به شما بدهد و به شما در طراحی استراتژی های تجاری و بازاریابی بهتر کمک کند. مشتریان در حین شرکت در باشگاه مشتریان یا پاداش، تمایل بیشتری به اشتراک گذاری اطلاعات خود دارند که این امر باشگاه مشتریان را به بهترین وسیله برای استخراج داده تبدیل می کند.

تأثیر باشگاه مشتریان بر رفتار مشتریان

تأثیر باشگاه مشتریان بر رفتار مشتریان

اجرای صحیح و اصولی یک باشگاه مشتریان نشان می دهد که شما به مشتریان خود اهمیت می دهید و روابط خود را با مشتریان خود گسترش می دهید که به نوبه خود منجر به تقویت وفاداری و حمایت از برند شما می شود. برند شما همچنین توسط مشتریانی که بخشی از باشگاه مشتریان شما هستند به خوبی درک شده و در نهایت اعتماد آنها را به کسب و کار شما تقویت می کند.

دلایل اهمیت باشگاه مشتریان

دلایل اهمیت باشگاه مشتریان چیست؟ باشگاه مشتریان بر تمام معیارهای مهم برای اجرای یک کسب و کار موفق تأثیر می گذارد. اگر مشتریان خوشحال و راضی دارید، مطمئن باشید که آنها همچنان از شما خرید می‌کنند، بیشتر از دیگران خرج می‌کنند، نوسانات کمتری دارند و احتمال بیشتری دارد که جزو طرفداران برند شما شوند. با این حال مشتریان جدید، تمایل دارند پول کمتری را برای خرید بپردازند و به اندازه مشتریان وفادار مکررا پول خرج نمی کنند. از این رو، نگه داشتن مشتریان برای کسب اطلاعات بیشتر و در نتیجه موفقیت کسب و کار بسیار مهم است.

با ایجاد یک برنامه جامع برای باشگاه مشتریان که امکان تکنیک های بازاریابی مدرن را فراهم می کند، می توانید مشتریان خود را به حامیان برند خود تبدیل کنید.

با وجود اینکه باشگاه مشتریان کمی کار و برنامه‌ریزی می‌طلبد اما به شما اطمینان می دهیم که کاملا ارزش اجرا را دارد و به شما برای اطمینان از موفقیت تجاری آینده کمک خواهد کرد. در صورت تمایل جهت کسب اطلاعات بیشتر شما می توانید سایر مقالات سایت شاتوت مانند کاربرد نرم افزار CRM، بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان و رضایت مشتری را مطالعه نمایید.

دلایل اهمیت باشگاه مشتریان

چگونه یک باشگاه مشتریان راه اندازی کنیم؟

باشگاه مشتریان یک استراتژی تجاری پیچیده است که باید متناسب با نوع کسب و کار شما سفارشی شود. با تخصص و تجربه تیم گنجینه طلایی شاتوت، می توانید با فواید باشگاه مشتریان بیشتر آشنا شده و یک باشگاه مشتریان سفارشی طراحی کنید که با شخصیت برند شما طنین انداز شده و به شما در دستیابی به اهداف تجاری و بازاریابی کمک کند. در صورت داشتن هر گونه سوالی لطفا با کارشناسان تیم شاتوت در ارتباط باشید.

ممنون از این که تا پایان مقاله چرا باید باشگاه مشتریان داشته باشیم، همراهمان بودید.

به اشتراک بگذارید

یک نظر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *