صفحه اصلی اسکرول بالا

سیستم مدیریت تولید

سیستم مدیریت تولید و عملیات از فرآیندهای مهم مدیریتی است. فرآیندی که به خلاقیت ترکیب انواع سیستم های تولید یا عملیات و توان بالا بردن ارزش محصولات بر می گردد و موجب رونق تولید می شود.

هر کسب و کاری جوانب مختلفی دارد. برای اینکه تولید شرکت رونق بگیرد و بتوان از تمام پتانسیل ها استفاده کرد باید این جوانب بهینه شوند. مدیریت، فروش، بازاریابی، منابع انسانی و مدیریت عملیات از جمله این موارد هستند. اما سوال اینجاست که استفاده از سیستم مدیریت تولید و عملیات چه اهمیتی در بهینه سازی این جوانب دارد و چطور باعث رشد و توسعه کسب و کار شما شده و به منجر به حداکثر رسانیدن سودتان خواهد شد؟ در این مقاله ما قصد داریم بیشتر در مورد اهمیت استفاده از این سیستم برای کسب و کارتان صحبت کنیم.

سیستم مدیریت تولید چیست؟

سیستم مدیریت تولید چیست؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که سیستم مدیریت تولید چیست و اصلا چه کاربردی دارد؟

در جواب این سوال می توان گفت که در هر کسب و کاری، مدیریت تولید را می توان به عنوان فرآیندی دانست که منجر به تولید محصولات یا ارائه خدمات آنها می شود.

به عنوان مثال یک سیستم مدیریت تولید کارخانه باعث برنامه ریزی دقیق تر برای انجام فرآیندهای پیچیده تولیدی می شود. مهم نیست که از این سیستم در چند کارخانه استفاده می شود. استفاده از این نوع سیستم یک مزیت رقابتی بوده که تمام تولید کنندگان می توانند از آن استفاده کنند. علاوه بر کارخانه ها حتی در فروشگاه ها نیز می توان از آن استفاده کرد. به کارگیری یک سیستم مدیریت تولید فروشگاه باعث می شود تا بتوان با تحویل به موقع کالاها رضایت مشتری را افزایش داد.

مزایای کلیدی سیستم مدیریت تولید

مزایای کلیدی سیستم مدیریت تولید چیست؟

استفاده از سیستم های مدیریت تولید برای هر کسب و کاری ضروری هستند. زیرا در بازار رقابتی امروز، سازمان ها نمی توانند تنها با تکیه بر افزایش تولید محصولات با رقبای نوآور خود رقابت کنند. سیستم های مدیریت تولید نه تنها باعث افزایش درآمد کسب و کارتان می شوند بلکه کارایی سیستم تولید شرکت شما را نیز افزایش می دهند. زمانی که به خوبی از آنها استفاده شود می توانند مزایای زیادی برای کسب و کارتان را به همراه داشته باشند:

1-افزایش رقابت در صنعت

زمانی که سازمان شما از سیستم مناسبی  برای نظارت بر مراحل تولید استفاده کند مزیت رقابتی بهتری از نظر فاکتورهای داخلی و خارجی موثر بر صنعت خود خواهید داشت. این بدان معناست که می توانید جزئیات مدیریت تولید و عملیات را به خوبی تنظیم کنید تا برای ارائه محصولات یا خدمات خود عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشید.

2-مدیریت هزینه ها و سودآوری

یکی از مولفه های کلیدی در مدیریت تولید، توانایی تبدیل ورودی هایی مانند مواد، منابع و فناوری به محصول نهایی است. با مدیریت صحیح تولید، می توانید هزینه های منابع را کاهش دهید. بهترین راه این است که اطمینان حاصل کنید کیفیت این منابع حفظ می شود و در عین حال منابع به مقدار لازم مصرف می شود. به خاطر داشته باشید استفاده از مواد ارزان قیمت همیشه بهترین راه حل برای کاهش هزینه تولید نیست. به جای آن می توانید با استفاده از سیستم MARP راندمان تولید را افزایش دهید.

مزایای کلیدی سیستم مدیریت تولید

3-استفاده از فناوری در تولید

مدیریت تولید و عملیات شامل استفاده از فناوری برای روان تر، سریع تر و کارآمدتر ساختن فرایند تولید است. به عنوان یک مدیر تولید می توانید از نرم افزارهای مدیریت تولید مختلفی مثل نرم افزارهای MARP، سیستم جامع فروش، سیستم های گزارش دهی، برنامه ریزی و … استفاده کنید. انتخاب نرم افزار مناسب برای مدیریت تولید می تواند بهره وری را افزایش دهد.

4-کاهش ضایعات

در هر فرایند تولیدی باید در نظر داشته باشیم که تمام منابعی که مورد استفاده قرار می گیرند برای فرایند تولید مهم و ارزشمند هستند. یکی از مواردی که سیستم مدیریت تولید می تواند برایتان فراهم سازد بهبود سیکل تولید و کاهش ضایعات است.

این باعث می شود تا بتوان از طریق کنترل یا بررسی موجودی استراتژی های تولیدی و مدیریت موجودی بهتری را فراهم ساخت. به طور کلی، می توان هزینه فرایندهای تولید را کاهش داده و استفاده از منابع را به حداکثر رساند. همچنین می توان راهکارهای ارزشمندی برای بازیافت زباله ها یا استفاده مجدد از آنها پیدا کرد.

همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که ضایعات یک صنعت، مواد خام صنعت دیگری است. ببینید چطور می توان با استفاده از هر کدام از ضایعات خود هزینه ها را کاهش داده و سود شرکت را افزایش داد.

افزایش انگیزه کارکنان

 5-افزایش انگیزه کارکنان

تجربه کارکنان گام بسیار مهمی در رشد و توسعه کسب و کارها به شمار می رود که نباید نادیده گرفته شود. برای اینکه کارکنان از پتانسیل کامل خود استفاده کنند باید انگیزه داشته باشند.

با استفاده از نرم افزارهای MARP می توان این امکان را برای کارکنان فراهم ساخت تا با انگیزه بیشتری کار کنند. با استفاده از این نرم افزارها می توان سفارش تولید، ظرفیت تولید را پیش بینی کرده و برای انجام هر کاری یک تقویم زمانی تعیین کرد. همچنین امکان زمانبندی تولید محصولات را با توجه به ظرفیت کارگاه فراهم می سازد. زمانی که این کار به خوبی انجام شود می توان شاهد انگیزه تیمی بیشتری برای ادامه همکاری با سازمان بود در نتیجه می توانید شاهد رشد و توسعه کسب و کارتان باشید.

انواع نرم افزار کاربردی سیستم مدیریت تولید کارخانه و فروشگاهی

برای مدیریت تولید از نرم افزارهای مختلفی استفاده می شود. هر شرکتی محصول خاص خودش را دارد. به همین دلیل لازم است تا برای برنامه ریزی تولید از بهترین نرم افزار استفاده کرد. با استفاده از سیستم های مدیریت تولید می توانید کارایی تولیدات خود را افزایش داده و فرایندهای تولید را بهتر کنترل کنید.

از این نوع نرم افزارها می توان برای انواع سیستم تولید پیوسته، سفارشی، پروژه ای و حتی تولید انبوه استفاده کرد. انتخاب نرم افزار مدیریت تولید باید متناسب با اندازه شرکت، نوع محصول و نوع فعالیت آن باشد. زیرا هر کارگاه یا کارخانه ای از سیستم های تولیدی متفاوتی استفاده می کند.

سیستم مدیریت تولید کارخانه و فروشگاهی

1-نرم افزار حسابداری تولید

یکی از ضروری ترین نرم افزارها که هر خط تولیدی به آن نیاز دارد نرم افزار حسابداری است. از نرم افزارهای حسابداری مختلفی برای سیستم مدیریت تولید فروشگاه ، سیستم مدیریت تولید کارخانه و سایر سیستم های مدیریتی استفاده می شود مثل نرم افزار حسابداری صنعتی، نرم افزار حسابداری صنایع چوب، نرم افزار حسابداری خرید و فروش محصولات و …

 

2-نرم افزار مدیریت اجرای تولید MES

این نوع نرم افزار برای مدیریت اجرای تولید مورد استفاده قرار می گیرد. نرم افزار MES برای کارخانه ها و شرکت های تولیدی بزرگ که محصولات متنوعی دارند مناسب است. در صورتی که تنها یک محصول منفرد تولید می کنید نرم افزار MES گزینه مناسبی برای شما نیست و بهتر است از نرم افزار ERP استفاده کنید.

3-نرم افزار MRP

از این نوع نرم افزار می توان برای برنامه ریزی و نظارت بر فرایندهای تولید استفاده کرد. استفاده از آن باعث رشد و توسعه کسب و کارتان خواهد شد. از جمله مزایای این نرم افزار عبارتند از :

  • برنامه ریزی استفاده از مواد اولیه و منابع
  • بهینه سازی فرایند تولید
  • کاهش تولید ضایعات
  • افزایش بازدهی و سرعت تولید
  • افزایش رضایت مشتریان
  • کاهش هزینه های تولید

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با اهمیت سیستم مدیریت تولید و عملیات در رشد و توسعه کسب و کارها صحبت شد و همچنین انواع نرم افزارهای مورد استفاده برای مدیریت تولیدات را مورد بررسی قرار دادیم. استفاده از این سیستم همراه با خرید سیستم جامع فروش و داشتن سیستم حسابداری حرفه ای باعث تسهیل مدیریت تولیدات و همچنین بهبود کسب و کارتان خواهد شد.

به اشتراک بگذارید

یک نظر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *