صفحه اصلی اسکرول بالا

تفاوت بازاریابی و CRM چیست؟

یکی از دغدغه های اصلی جوامع امروزی یافتن بهترین پاسخ برای خواسته های بشر می باشد و از آنجایی که نیازها هرگز پایدار نیستند و تمام نمی شوند، اقداماتی که در جهت برآورده کردن کمبودها انجام می شود نیز پیوسته در حال افزایش و پیشرفت است. شرکت و سازمان ها نیز در این راه با یکدیگر به رقابت می پردازند. یکی از برجسته ترین اقدامات ذکر شده بازاریابی می باشد. حال ممکن است سوال پیش بیاید که چه فاکتورهایی باعث شکوفایی روزافزون یک کسب و کار می شود. لازم به ذکر است که بازاریابی به خودی خود نمیتواند پیشرفت قابل توجهی داشته باشد اما از طریق همراه شدن با CRM میتواند موفقیت هر بیزینسی را تضمین کند.
در ادامه تفاوت بازاریابی و CRM از جنبه های مختلف برای شما عزیزان به تفصیل شرح داده خواهد شد.

 

 

با بازاریابی بیشتر آشنا شوید

به زبان ساده میتوان بیان نمود که بازاریابی یا مارکتینگ شامل شناسایی و بررسی نیازهای موجود در بازار (مارکت) و تلاش در جهت تولید محصول یا ارائه خدمات به منظور پاسخ به نیاز مذکور است.
لازم به ذکر است که هدف بازاریابی علاوه بر برآورده ساختن خواسته های بازار، کسب سود نیز می باشد. در واقع سازمان ها پس از جستجوی نیازهای تامین نشده جامعه به دنبال یافتن بهترین جواب هستند. این پاسخ به لحاظ تامین منافع نهادها و همچنین مشتریان می بایست ایده آل باشد.
شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی، به دیگر مقالات سایت ما مراجعه فرمائید.
مارکتینگ همچنین مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM را نیز دربر می گیرد. در ادامه به پاسخ سوال تفاوت بازاریابی و crm چیست به صورت جامع تر می پردازیم.

مفهوم CRM چیست

پیش از پرداختن به تفاوت بازاریابی و CRM، لازم به ذکر است که CRM مختصر شده customer relationship management است. از آنجایی که پیش تر نیز ذکر شد، مدیریت ارتباط با مشتری به عنوان یک استراتژی شناخته می شود و همانگونه که از نام آن آشکار است، از سه بخش اصلی برخوردار می باشد که شامل؛ مدیریت، ارتباط و مشتری است. این سیستم به طور اساسی در تلاش برای جذب هوشمندانه مشتری و نیز تقویت و نگه داری روابط یک نهاد با مشتریان بالفعل خود می باشد.
علاوه بر موارد فوق، سیستم ذکر شده همچنین با هدف افزایش سود شرکت ارائه دهنده خدمات یا محصول، پایه گذاری شده است و در واقع هر کسب و کاری به منظور شکوفایی خود باید از این تاکتیک برخوردار باشد تا بتواند همواره به صورت موثر به نیازهای بازار هدف پاسخ دهد. این نکته حائز اهمیت می باشد که سیستم CRM زیرمجموعه ای از بازاریابی نیست و در واقع بخشی جدانشدنی از هر سازمانی می باشد که تاثیر آن در تمام واحدهای مختلف یک شرکت منعکس می شود.
حال که مفهوم بازاریابی و CRM آشکار شد، به سراغ موضوع اصلی که بیان تفاوت بازاریابی و CRM است می پردازیم. همچنین با مطالعه دقیق این بخش به ویژگی و امکانات نرم افزار CRM بیشتر پی خواهید برد.

تفاوت های CRM و اتوماسیون بازاریابی

دستاورد سیستم بازاریابی و CRM

به طور کلی هدف تمام نرم افزارهای مارکتینگ، جذب مشتریان به سمت محصولات و خدمات شرکت می باشد. حال وظیفه CRM در بازاریابی بدین صورت است که باعث ماندگاری و استحکام روابط بین مشتریان و نهاد می شود و هر شرکتی برای موفقیت در میان رقبای خود می بایست به اهمیت CRM واقف باشد و آن را به طور موثر به کار گیرد.
شما عزیزان میتوانید برای اطلاعات بیشتر در حوزه CRM مقالات دیگر شاتوت را نیز مطالعه فرمائید.

انواع بخش های بازاریابی

مارکتینگ از قسمت یا به عبارتی دیگر از مجموعه عملیات های متفاوتی تشکیل شده است که شامل خرید، تبلیغ، ارسال محصول به مشتریان، پشتیبانی مشتریان و … می باشد. هر کدام از فرایندهای ذکر شده سخت کوشی و صبوری بالایی را می طلبند. بنابراین  تا این بخش از مقاله مطمئنا به نقش و اهمیت بسیار برجسته مشتریان پی برده اید. به طور کلی آن ها را میتوان جزء ارزش و دارایی های یک نهاد محسوب کرد. حال آنکه تفاوت بازاریابی و crm در فروش چیست.

مارکتینگ یا مدیریت ارتباط با مشتری

در گذشته بازاریابی به شکل گسترده ای که اکنون است، وجود نداشته است. همانطور که پیشتر با مارکتینگ و سیستم مدیریت ارتباط با مشتری آشنا شدید، به منظور توضیح تفاوت بازاریابی و CRM لازم به ذکر است که امروزه یکی از مارکتینگ های کارآمد بر پایه داشتن ارتباط قوی و موثر با مشتریان استوار می باشد. شایان ذکر است که CRM یکی از اشکال بازاریابی و یک رویکرد هوشمندانه می باشد که در مقایسه با سیستم مارکتینگ سنتی و قدیمی که در گذشته وجود داشته، از تفاوت های چشمگیری برخوردار است.

CRM در مقابل اتوماسیون بازاریابی

بازاریابی بر پایه سنتی

در ادامه به ذکر نمونه هایی از تفاوت CRM و اتوماسیون بازاریابی می پردازیم. ابتدا باید بدانیم که مارکتینگ اشکال متنوعی دارد. شایان ذکر است که سیستم مارکتینگ فاقد نرم افزار CRM، براساس مبادلات پایه گذاری می شود همچنین در اینگونه سیستم ها اهمیت زیادی برای مشتریان قائل نمی باشند. در واقع سیستم ذکر شده از ارزش برجسته مشتریان غافل است و به جای مدیریت ارتباط با مشتریان، مدیریت محصولات را اتخاذ می کند. به علاوه این نظام ناکارآمد با تمام مشتریان خود بصورت یکسان رفتار کرده و تفاوتی بین آن ها قائل نمی شود که یکی از ضعف های اساسی این سیستم است.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که این نظام همواره در تلاش برای ارائه و صرفا فروش محصولات خود می باشد و توجه زیادی به نیاز مشتریان خود نمی کند. به عبارتی دیگر این دستگاه تنها به فکر منافع و سود خود است.
این نظام همچنین درصدد یافتن راهکارهایی جهت بسط دادن ارتباط خود با مشتری در درازمدت نمی باشد و تنها دغدغه اش، سود کوتاه مدت است.

تفاوت بازاریابی و crm در فروش

اهمیت به کارگیری CRM در بازاریابی

حال که تفاوت بازاریابی و CRM  آشکار شد، ذکر این نکته حائز اهمیت می باشد که یک سیستم مارکتینگ پویا بر این باور استوار است که اقدام به نگهداری و یا به عبارتی دیگر حفظ مشتریان فعلی بسیار هزینه کمتری را نسبت به جذب مشتریان جدید به خود اختصاص می دهد. به همین دلیل قیمت نرم افزار CRM باید پس از کیفیت آن مورد بررسی قرار بگیرد.
بنابراین سازمان ها با استفاده از راهکارهایی موثر و با تشکیل شبکه هایی گسترده، پیوسته در تکاپو هستند تا روابط ایجاد شده بین خود و مشتریان را حفظ و مستحکم نمایند. این نکته حائز اهمیت است که شرکت ها پیش از بکارگیری تمامی راه های ذکر شده، خود را در جایگاه مشتریان قرار داده و رفتارو نیازهای آن ها را پیش بینی و همچنین توقعات آن ها را برآورد می کنند.
به عنوان نمونه ای از این راهکارها میتوان به بهره گیری از نرم افزارهای CRM اشاره نمود. کاربرد آن ها در دریافت اطلاعات درباره تمامی مشتریان یک سیستم است تا در مواقع لزوم از آن ها استفاده هدفمند صورت گیرد. در واقع اطلاعاتی مانند تعداد دفعات خرید مشتریان، طریقه آشنایی آن ها با سازمان، همچنین مشکلاتی که برای آن ها از اولین خرید تا کنون پیش آمده و سایر امور، مورد بررسی قرار می گیرد. بدین صورت که علایق و مصارف مشتریان را بصورت نمودار نشان داده و اقدام بعدی او را پیشبینی می کند. بنابراین کوچکترین و به ظاهر بی اهمیت ترین اطلاعات درباره مشتریان وارد نرم افزار ذکر شده می شوند. این برنامه همچنین باعث سهولت تبادل جزئیات بین کارمندان سازمان می شود.

تیم شاتوت با به کارگیری مجرب ترین برنامه نویسان خود، نرم افزارهای کارآمد CRM را به شما عزیزان ارائه می دهد.

اشکال سیستم مدیریت ارتباط با مشتری

در اینجا باید توجه داشته باشید که نرم افزار CRM جنبه های مختلفی در مارکتینگ دارد که این جنبه ها شامل؛ مدیریت ارتباط با مشتری استراتژیک، عملیاتی، تعاملی و تحلیلی می باشند.

تفاوت CRM و اتوماسیون بازاریابی

نتیجه گیری

همانگونه که تفاوت بازاریابی و CRM مورد بررسی قرار گرفت، لازم به ذکر است که در دنیای مدرن امروز، یک کسب و کار موفق همواره در پی یافتن بهترین روش ها جهت برآورده ساختن نیازهای مشتریان خود می باشد. نهادها همچنین به اهمیت مشتریان فعلی خود واقف می باشند و این حقیقت برای آن ها آشکار است که ارزش مشتریان کنونی اغلب، بیشتر از مشتریان تازه وارد می باشد.

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *