صفحه اصلی اسکرول بالا

هوش تجاری چیست؟

وش تجاری چیست؟ به دانشی که از تجزیه و تحلیل یک کسب و کار به دست می آید هوش تجاری یا «Business Intelligence» گفته می شود. هوش تجاری یا هوش کسب و کار می تواند اطلاعات قابل فهم و ارزشمندی را توسط داده های عملکردی قسمت های مختلف یک سازمان مانند کاربران، مشتریان و خرید و فروش ها ارائه دهد تا به وسیله آن ها بتواند به مدیران سازمان برای تصمیم گیرهای بزرگ کمک کند. هوش تجاری می تواند نواقص احتمالی کسب و کار را پیدا کند، برای بهبود شرایط کسب و کار و بازگشت سریع سرمایه راهکارهای خوبی را پیشنهاد دهد. در این مقاله بیشتر در مورد هوش تجاری، کاربردها، مزایا و معایب و اهمیت هوش کسب و کار می آموزیم.

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09156628191

 

هوش تجاری چیست

هوش تجاری چیست؟

اهمیت سیستم هوش تجاری به این دلیل است می توان هوش تجاری یا BI را به عنوان یک مشاور همه جانبه در کسب و کارهای و سازمان ها در نظر گرفت. به طوری که می تواند با استفاده از اعداد و ارقام واقعی، مقدار سودهای حال، آینده و گذشته را مشخص کرده و برای افزایش سود به بیشترین نرخ بازدهی می تواند راهکارهای کاربردی را ارائه دهد. سیستم Business Intelligence برای تجزیه و تحلیل داده ها و تبدیل این داده ها به اطلاعات و گزارش های مفید و قابل فهم برای انسان از فناوری، نرم افزارها و الگوریتم های بسیار پیشرفته ای بهره می برد.استفاده از نرم افزار هوش تجاری نیازمند انجام چندین مرحله شامل جمع آوری و دسته بندی اطلاعات اولیه کسب و کار، تجزیه و تحلیل اطلاعات و تهیه گزارش حاصل از ایجاد داده هایی خلاصه شده و مفید به شکل متن و عدد، نمودار، جدول و یا اشکال دیگر می باشد. طی این فرآیند داده های مربوط به بازه های زمانی مختلف جمع آوری شده و با یکدیگر مقایسه می شوند و در پایان برای بهبود بازدهی کسب و کار در آینده پیش بینی هایی انجام می گیرد. از کاربرد های سیستم هوش تجاری کمک به مدیران برای مشخص کردن استراتژی آینده کسب و کار، توجیه و ترغیب مشتریان و شریکان برای ادامه همکاری و یا حذف رقبا از مسیر پیشرفت می باشد.

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید. 

09156628191


ابزار مورد استفاده در هوش تجاری چیست؟

نرم افزار هوش تجاری bi برای اینکه در کسب و کارهای مختلف کارایی بالایی داشته باشد از ابزارها و برنامه های تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می کند. به عنوان مثال این نرم افزار هوش تجاری می تواند به صورت آنلاین فعالیت هایی مانند تجزیه و تحلیل اطلاعات، گزارش سازمانی و پردازش تجزیه و تحلیل را انجام دهد.ابزارهای مورد استفاده سیستم Business Intelligence بر مبنای تکنولوژی پیشرفته (On-Line Analytical Processing) توسعه یافته اند. با به کارگیری این فناوری در هوش تجاری قابلیت وارد کردن انواع داده ها به سیستم هوش تجاری و مشخص کردن نوع طبقه بندی و نحوه نمایش داده ها وجود دارد.

Business Intelligence

نرم افزار هوش تجاری برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

نرم افزار هوش تجاری bi در هر کسب و کار و سازمانی که دارای اطلاعات و داده های قابل اندازه گیری و مقایسه باشند می تواند استفاده شود. برخی از این کسب و کارها به این قرار اند: انواع شرکت های تجاری، رستوران ها و فست فودها، شرکت های خدماتی، شرکت های آی تی، شرکت های مسافرتی.محدودیتی در استفاده از نرم افزار هوش تجاری در انواع کسب و کار نیست و هر شرکتی که بخواهد در مورد نسبت سرمایه و سود خود اطلاعاتی داشته باشد می تواند از نرم افزار هوش تجاری BI استفاده کند. همچنین همه شرکت ها، سازمان ها و فروشگاه های زنجیره ای برای پیاده سازی هوش تجاری می توانند از سیستم جامع فروش شاتوت که شامل نرم افزار CRM، نرم افزار انبارداری، نرم افزار حسابداری مدیریت شعب می باشد بهره ببرند.

مزایای استفاده از هوش تجاری چیست؟

سیستم هوش تجاری برای کسب و کارهای مختلف می تواند مزایای بسیار زیادی را ایجاد کند که برخی از آن ها به شرح زیر است:

ابزار مورد استفاده در هوش تجاری چیست؟

1. گزارش دهی منظم

یک کسب و کار و سازمان دارای بخش های مختلفی است و برای اینکه یک مدیر بتواند مدیریت دقیق و درستی بر همه قسمت ها داشته باشد به گزارش دهی یکپارچه و منظم از تمام بخش ها نیاز دارد. تهیه چنین گزارشی به صورت دستی برای هر ماه می تواند زمان و هزینه زیادی را به سازمان تحمیل کند. یکی از مزایای سیستم هوش تجاری و پیاده سازی آن در سازمان امکان تهیه گزارش های عملکرد از بخش های مختلف به صورت جداگانه و در هر زمانی است که به مدیر کمک می کند تا بررسی دقیقی روی عملکرد هر بخش یا کل کسب و کار به صورت مستمر داشته باشد.

2. تسهیل در تصمیم گیری

با استفاده از نرم افزار هوش تجاری داده های آماری در همه زمینه ها همواره در دسترس مدیریت قرار دارند و مدیر قادر است با توجه به شرایط، تصمیم های هوشمندانه بگیرد. از طریق گزارش های سیستم هوش تجاری می توان در مواردی مانند کسب و کار با چه اشخاص و چه شرکت هایی همکاری کند، انجام چه فعالیت هایی سبب زیان کسب وکار می شود، انجام چه کارهایی برای مجموعه سود آورد است، تصمیمات استراتژیک خوبی اتخاذ کرد.

3. افزایش بهره وری

نرم افزار هوش تجاری در کنار تجزیه و تحلیل داده ها می تواند عوامل سود و زیان کسب و کار را نیز مشخص کند. با شناخت این عوامل ضرر، حذف یا اصلاح آن ها تا حد زیادی می تواند از ضرر بیشتر کسب و کار و جلوگیری نماید.

4. کاهش هزینه ها

استفاده از نیروی انسانی زیاد و در برخی موارد ناکارآمد می تواند برای کسب و کار هزینه های اضافی را بوجود آورد. از سوی دیگر با پیشرفت فناوری و الکترونیکی شدن داده ها شرکت ها نیازمند استخدام افرادی برای دسته بندی داده ها هستند. در این شرایط برای حذف هزینه ها، افراد اضافه و دسته بندی سریع و دقیقتر اطلاعات و داده ها کاربرد سیستم هوش تجاری در سازمان بسیار کارامد خواهد بود.

5. افزایش کیفیت رقابت

برای اینکه در رقابت با سایر کسب و کارهای مشابه خود موفق باشید و از این رقابت لذت ببرید باید اطلاعات و آماری دقیقی از میزان سود و زیان فروش خود داشته باشید و بتوانید آینده خود را به درستی پیش بینی کنید. از این رو پیاده سازی سیستم هوش تجاری در شرکت یا سازمان شما می تواند شرایط خوبی را برای رقابت با رقبا فراهم کند.

جمع بندی بحث هوش تجاری چیست؟

اهمیت استفاده از هوش تجاری به دلیل قدرت بالای این نرم افزار در تجزیه و تحلیل درست و دقیق داده ها و ارائه گزارش های مفید و کاربردی برای مدیریت جهت اتخاذ تصمیمات مهم و استراتژیک است. برای پیاده سازی نرم افزار هوش تجاری و استفاده از مزایای سیستم هوش تجاری باید کل مجموعه و پرسنل کسب و کار با یکدیگر همکاری داشته باشند و دانش لازم در مورد استفاده از این سیستم را فرا بگیرند؛ در این صورت است که یک سیستم هوش تجاری می تواند برای کسب وکارها مزیت رقابتی ایجاد کند. در این مقاله در مورد مزایا و کاربردهای مهم نرم افزار هوش تجاری و اینکه این سیستم برای استفاده در چه کسب وکارهایی مناسب است صحبت کردیم. همچنین ابزارهای مورد استفاده در این سیستم را به طور مفصل بیان کردیم.

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09156628191

5 روش استفاده از ابزارهای هوش تجاری
به اشتراک بگذارید

۸ دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *