صفحه اصلی اسکرول بالا

10 گام برای پیاده سازی موفق  crm

مهمترین علت پیاده سازی نرم افزار crm توسط کسب ‌و کارها این است که فروش بیشتری داشته و البته سطح رضایت مشتریان و کسب و کار خود را افزایش دهند. فرقی نمی‌کند که شما یک شرکت بزرگ و با تجربه هستید یا یک کسب و کار کوچکی که به دنبال فروش بیشتر و جذب مشتری است، مدیریت ارتباط با مشتری، فناوری است که به شما کمک می‌کند تا در مورد مشتریان، نیازهای آنها و الگوهای خرید آنها بیشتر بدانید – هر چیزی که آنها را متعلق به شما می‌کند!

شما می توانید با استفاده از ابزارهای crm مشکلات مشتری را پیدا و رفع کرده و در نهایت کسب و کار خود را بر اساس نیاز آنها تغییر دهید. امروزه بسته‌های crm به مدیران فروش این امکان را می‌دهد تا درآمدهای آینده را به‌طور بالقوه در زمان واقعی پیش‌بینی کنند.

ما در این مقاله به نحوه پیاده سازی crm پرداخته و تلاش می‌کنیم تا شما را با روش‌های پیاده سازی crm آشنا کنیم. اگر شما نیز به فکر استفاده از نرم افزار crm در شرکت یا کسب و کارتان هستید پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مراحل پیاده سازی crm


خرید نرم افزار CRM

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۵۶۶۲۸۱۹۱

مراحل پیاده سازی  crm

1. شناسایی علت نیاز به داشتن یک سیستم  crm

کسب و کار شما چه نیازی به نرم افزار crm دارد و با پیاده سازی سیستم crm در شرکت چه سودی نصیب شما می‌شود؟ اگر پاسخ محکمی برای این سوال ساده ندارید، حرکت رو به جلو فقط اتلاف وقت و سرمایه است.

اما درصورتیکه هدف خود از پیاده سازی سیستم سی ار ام را مشخص کرده‌اید، به دنبالcrm  متناسب با نیازهای کسب و کارتان باشید که هر آنچه را که منتظر آن هستید را به شما ارائه دهد. برای اینکار می توانید از اعضای تیم خود در این باره سوال کنید و همین موضوع را با آنها در میان بگذارید. نظرات و بررسی آنها می‌تواند ایده‌های بهتری برای ادامه دادن به شما بدهد.

2. اهداف خود از پیاده سازی crm را مشخص کنید

ممکن است بخواهید همه مشتریان از دست رفته را بازگردانید و یا مثلا 10 درصد افزایش درآمد داشته باشید، اهداف می‌تواند برای شرکت‌های مختلف متفاوت باشد. بنابراین، زمینه‌های کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید و آن را بر اساس ضرورت اولویت بندی کنید. اولویت بندی اهداف به شما در پیاده سازی crm به شیوه ای سازماندهی شده کمک می‌کند.

درک اینکه چگونه یک سیستم crm باید برای رفع نیازهای واقعی شرکت پیاده سازی شود بسیار مهم است. علاوه بر این، اهداف و مقاصد مشخص و قابل اندازه گیری را تعیین کنید تا با اجرای  crmبه آنها دست پیدا کنید. اگر اهداف از ابتدا تعیین شده باشند، دستیابی به نتایج مطلوب آسانتر می‌شود.

تعیین اهداف در پیاده سازی crm

بیشتر بخوانید: کاربرد نرم افزار crm

3. مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید

بعد از اینکه مشکل را مشخص کردید، مسیر کسب و کار خود را پیدا کنید و تمام اسناد مربوط به آن را جمع آوری کنید. هیچ کس دوست ندارد مسیر کسب و کار خود را تغییر دهد و کار را سخت کند.

به عنوان مثال: اگر شرکت شما در حال فروش و بازاریابی یک محصول خاص است، باید جزئیات مربوط به جذب مشتریان جدید، رسیدگی به مشتریان  VIP، مدیریت موجودی و سهام، جمع آوری سرنخ‌ها و موارد مشابه را شناسایی کنید. گردآوری چنین اسنادی به شما کمک می‌کند تا پیاده‌سازی نرم افزار crm را به گونه‌ای انجام دهید که حداکثر سود را در همه حوزه‌های کسب‌وکارتان به‌دست آورید.

4. نقاط ضعف را بیابید

شکاف بین مجموعه فعلی و اهداف خود را پیدا کنید و راه‌هایی را که می‌توان از آن برای پر کردن شکاف استفاده کرد را بررسی کنید. در حالت ایده آل یک مشاور متخصص crm می‌تواند آنالیز را برای شما انجام دهد. اما در صورت نیاز پس از بررسی دقیق رویه‌ها و انتظارات فعلی می‌توان آن را با کمک کارکنانی که به ابزار crm مسلط هستند، انجام داد.

افراد سازمان به خوبی با مشکلات آشنا هستند و می توانند به شما کمک کنند تا از سیستم crm بیشتر بهره ببرید. از نزدیک یا از راه دور، همه افراد سازمان درگیر سیستم هستند.

5. تمرین کسب و کار خوب را مقدم بر crm قرار دهید

فقط یک ورودی اشتباه خروجی معیوب به شما می‌دهد. هر سیستم به دستور کارکنانی است که از آن استفاده می‌کنند و پیاده سازی سیستم crm تنها در صورتی می‌تواند برایتان مفید باشد که شما داده‌های مناسبی را در اختیار سیستم قرار داده باشید. اگر هنگام وارد کردن اطلاعات نقصی وجود داشته باشد، نتایج دلخواه را دریافت نمی کنید.

دستورالعمل‌های مشخصی تهیه کنید یا در صورت نیاز، شیوه‌ انجام کار را اصلاح کنید (پیچیده به ساده) و شیوه‌های یکسانی را در تمام بخش‌ها اجرا کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید. پذیرش تغییر به زمان نیاز دارد و این باید به آرامی به کارکنان اطلاع داده شود. هر چه تمایل و پذیرش کارکنان برای crm بیشتر باشد، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

روش های پیاده سازی crm

بیشتر بخوانید: مزایای نرم افزار crm

6. پیش نویس طرح پیاده سازی crm

با در نظر گرفتن عملکرد کسب و کار خود، طرح خود برای پیاده سازی crm در شرکت را آماده کنید. این طرح باید دارای شرح دقیق تمام داده‌ها و روشی باشد که از طریق آن به سیستم crm شما هدایت می‌شود.

هر کسب و کاری یک نیاز منحصر به فرد دارد، بنابراین برنامه ای را ایجاد کنید که بر افزایش درآمد تمرکز دارد. در صورت نیاز، می‌توانید از ارائه‌دهنده crm بخواهید که تغییرات لازم را در ابزار به منظور برآورده کردن نیازهای تجاری شما انجام دهد.

7. برای انتقال داده‌ها برنامه ریزی کنید

این مرحله مهم‌ترین مرحله بوده و باید با دقت کامل انجام شود، زیرا می‌تواند به یک مرحله هزینه‌بر تبدیل شود.

شما باید به طور کامل با تیم خود ارتباط برقرار کنید، زیرا ممکن است در حین انتقال داده‌ها دچار توقف شوند. از این رو تمامی افراد تیم باید برای آن مرحله آماده باشند. هر نوع خطایی در حین انتقال داده‌ها می‌تواند عواقب زیان باری برای شرکت داشته باشد، بنابراین تمامی مراحل باید با دقت زیادی انجام شود.

نرم افزار crm

8. اجازه دهید همه تیم مشارکت داشته باشند

به منظور موفقیت در پیاده سازی crm؛ همه افراد شرکت را درگیر کنید. زیرا، crm نه تنها بر تیم فروش تأثیر می‌گذارد بلکه عملکرد سایر بخش‌ها را نیز تغییر می‌دهد. کارکنان شرکت باید عملکرد خود را تغییر داده و به ابزار جدید crm عادت کنند.

همچنین نکته مهم و ضروری قبل از پیاده سازی سیستم crm این است که آموزش‌های مناسب در مورد استفاده از نرم افزار crm به افراد شرکت داده شود. شما میتوانید با کارکنان شرکت به گفتگو بنشینید و آنها را با مزایای بالقوه crm آشنا کنید. کارکنان شرکت باید بدانند که شریک جدیدشان نه تنها در کارشان به آنها کمک می‌کند، بلکه فشار کاری آنها را کمتر کرده و بهره‌وری آنها را افزایش می‌دهد!

9. قبل از استفاده آن را آزمایش کنید

آزمایش سیستم crm قبل از پیاده سازی نهایی آن بسیار حیاتی است. این کار به شما کمک می‌کند تا عملکرد سیستم، خطا (در صورت وجود) و اصلاحات لازم را بهتر بررسی کنید.

10. پیاده سازی نهایی  crm

پس از تست مناسب و تشکر از تیم، نوبت به پیاده سازی crm می‌رسد. تمام تیم خود و همچنین مدیران ارشد را در این فرآیند مشارکت دهید. در شرکت اشتیاق ایجاد کنید و تیم خود را تشویق کنید تا بخشی از تغییر باشند. پس از پیاده سازی crm در شرکت عملکرد آن را تجزیه و تحلیل کرده و از کاربران خود بخواهید تجربیات و پیشنهادات خود برای بهبود استفاده کارآمد از crm را به اشتراک بگذارند.

پیاده سازی نرم افزار CRM


خرید نرم افزار CRM

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید. 

۰۹۱۵۶۶۲۸۱۹۱

جمع بندی

ما در این مقاله به نحوه پیاده سازی crm پرداخته و سعی کردیم شما را با روش‌های پیاده سازی crm آشنا کنیم. پیاده ‌سازی نرم افزار crm ، پروژه‌ای سخت و زمان‌بر بوده و به آمادگی، تعهد و همکاری کل سازمان نیاز دارد. اما مهم‌تر از همه این است که باید در نگرش خود و تیمتان تغییرات اساسی ایجاد کنید، چون سی آر ام کسب‌وکارتان را به طور کامل متحول می‌کند.

امروزه تمامی اصناف و کسب و کارها نرم افزار crm  مختص خود را دارند که از آن جمله می‌توان به نرم افزار حسابداری سالن زیبایی، نرم افزار حسابداری طلا و جواهر، نرم افزار حسابداری رستوران و فست فود اشاره کرد. اگر شما هم قصد خرید سیستم crm برای کسب و کار خود را دارید، مجموعه شاتوت یکی از بهترین انتخاب های شما می باشد.

همچنین در صورتی که شما نیز به دنبال نرم‌افزار crm ایرانی باکیفیت و حرفه‌ای هستید، ما نرم‌افزار crm شاتوت را به شما پیشنهاد می‌کنیم. استفاده از crm  به کسب بینش بیشتر در مورد مشتریان کمک می‌کند و می‌تواند سبب افزایش فروش و سود شرکت شما گردد. با این حال بهتر است برای بهره‌مندی از مزایای این نرم افزار آن را با استراتژی‌های صحیح اجرا کنید.

به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *