صفحه اصلی اسکرول بالا

نرم افزار حسابداری پخش مویرگی چیست؟

پخش مویرگی یکی از قابلیت‌های فروش است که در برخی از شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم افزار حسابداری پخش مویرگی شاتوت نیز یک نرم‌افزار ویژه برای انجام عملیات‌های حسابداری این نوع فروش است. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که با هزینه‌ای بسیار مناسب می‌تواند تمامی نیازهای شرکت‌های پخش مویرگی را برآورده سازد. در واقع پخش مویرگی یکی از عنصرهای اصلی در استراتژی‌های بازاریابی به شمار می‌رود که اغلب حول محور محصول گردش می‌کند. این اقدام موجب می‌شود تا شرکت‌ها به مشتری و درآمد کافی برسند. همچنین از برند خود آگاهی کافی به دست آورند. در ادامه این نوع پخش و قابلیت‌های نرم‌افزار مورد بررسی قرار می‌گیرند.

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09156628191

نرم افزار حسابداری پخش مویرگی

مفهوم سیستم پخش مویرگی

در واقع پخش مویرگی به عملیات پخش و توزیع کالاها در یک شبکه گسترده گفته می‌شود. این شبکه گسترده می‌تواند در محدوده یک شهر، استان و یا کشور باشد. همچنین می‌توان در کشورهای همسایه نیز پخش مویرگی را انجام داد. در پخش مویرگی، تولیدکننده کالاهای خود را در اختیار خریداران خود قرار می‌دهد. انواع روش‌های این نوع پخش در دفتر مرکزی کنترل می‌گردد.در اغلب موارد از پخش مویرگی برای محصولاتی نظیر لوازم آرایشی بهداشتی، مواد غذایی، پوشاک و غیره که حاشیه سود پایینی دارند استفاده می‌شود. البته امروزه با توجه به افزایش ویژگی‌ها و استراتژی‌های بازاریابی در این زمینه، این نوع پخش در صنایع دیگر مانند لوازم و قطعات خودرو، انواع مبلمان اداری و خانگی، کالاهای دیجیتالی، غذاهای رستورانی و غیره کاربرد دارد.همانطور که گفته شد، برای این نوع پخش می‌توان سیستم پخش مواد غذایی را مثال زد. در این سیستم پخش و توزیع، مواد غذایی بدون واسطه به دست مشتری رسیده و مصرف‌کننده نهایی به‌طور مستقیم آن را تحویل می‌گیرد. در این سیستم‌ها، اتومبیل‌های نیمه باری، انواع مواد غذایی در اختیار فروشگاه‌ها و محل‌های توزیع کالا قرار می‌دهند تا در نهایت به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. برای حسابداری این شرکت‌ها نیز اغلب از نرم افزار حسابداری پخش مویرگی استفاده می‌شود که در ادامه بیشتر درمورد آن توضیح داده خواهد شد.
برای مطالعه:

نرم افزار حسابداری پخش مواد غذایی چیست؟

سیستم حسابداری پخش مویرگی

انواع پخش مویرگی

پخش مویرگی به دو صورت گرم و سرد قابل انجام است و حسابداری آن‌ها توسط نرم افزار حسابداری پخش مویرگی و سفارش گیری صورت می‌گیرد.
  • پخش گرم: در این روش بازاریاب‌ها در محل فروش کالا حاضر می‌شوند و در حین فروش کالا، محصول را تحویل خریدار نیز می‌دهند. در واقع بعد از اینکه خریدار، سفارش خود را ثبت کند، محصولات در همان لحظه به او تحویل داده می‌شوند. پخش گرم اغلب برای کالاهایی که تاریخ مصرف کمی دارند، کاربرد دارد، مانند مواد غذایی و غذاهای رستورانی.
  • پخش سرد: در این روش پخش در ابتدا بازاریاب به مشتری معرفی شده و رضایت او را برای خرید کالا جلب می‌کند. در صورت سفارش، صورتحساب به خریدار تحویل داده شده و سپس محصولات از شرکت برای او ارسال می‌شوند. برای کالاهایی که تاریخ مصرف طولانی‌تری دارند، پخش مویرگی سرد مناسب‌تر است، مانند پخش محصولات آرایشی و بهداشتی.

مزایای سیستم حسابداری پخش مویرگی

با استفاده از این سیستم پخش، کالاهای مورد نظر در دسترس اکثریت مردم قرار گرفته و فروش تولیدکننده نیز افزایش خواهد یافت که از طریق بهترین نرم افزار حسابداری پخش مویرگی قابل پایش است.
  1. به دلیل وجود اجناس در اغلب فروشگاه‌ها، شانس بیشتری برای خرید آن‌ها وجود دارد.
  2. فروشندگان نیز با حمایت از این نوع پخش می‌توانند سودآوری بیشتری داشته باشند، بدین صورت که با داشتن اغلب برندها در فروشگاه خود، مشتریان بیشتری را به خود جذب می‌کنند.
  3. پخش مویرگی این قابلیت را دارد که بدون برنامه‌ریزی قبلی مشتریان را افزایش دهد، زیرا ممکن است در نگاه اولریال بسته‌بندی و یا کیفیت محصول، مشتری را به خود جذب کند.
  4. سرعت انتقال کالا و رسیدن آن به دست مصرف‌کننده نهایی در این روش بسیار بالا است. به همین علت نیز احتمال به اتمام رسیدن تاریخ مصرف کالاها و محصولات و بازگشت آن‌ها، کاهش خواهد یافت.
  5. به علت کوتاه شدن دست واسطه، قیمت تمام شده محصولات، کاهش می‌یابد.
  6. به علت وجود نرم افزار حسابداری پخش مویرگی و سفارش گیری در بهترین کیفیت‌ها، کنترل شبکه توزیع و مسیرهای طی توسط بازاریاب‌های شرکت، قابل پیگیری و پایش است.
  7. در پخش مویرگی می‌توان با استفاده از نرم افزار CRM و انواع آن به عنوان یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، از نظرات، انتقادات و پیشنهادات مشتریان در جهت بهبود کیفیت خدمات توزیع و محصولات ارائه شده، بهره‌مند شد.
  8. طرف حساب اصلی خریداران، تولیدکننده است و در نتیجه پس از پرداخت، پول به سرعت به‌دست تولیدکننده رسیده و در نرم افزار حسابداری پخش مویرگی ثبت خواهد شد.
بیشتر بخوانید:

نرم افزار حسابداری طلا و جواهر چیست؟

سیستم حسابداری پخش مویرگی

معایب سیستم حسابداری پخش مویرگی

در زیر برخی از معایب استفاده از این سیستم را بررسی می کنیم.
  1. در اغلب موارد شرکت‌های تولیدی، هیچ‌گونه نظارت مستقیمی بر روی عملکرد بازاریابان خود و شبکه توزیع ندارند.
  2. اگر شبکه‌های توزیع کار خود را به خوبی انجام ندهند، شرکت تولیدی دیگر قادر به ادامه کار خود نخواهد بود.
  3. ممکن است که قیمت فروش در مکان‌ها و فروشگاه‌های مختلف، متفاوت باشد، این در حالی است که قیمت تمام شده برای تولیدکننده ثابت خواهد بود.
  4. برخی از محصولات فروش و پخش مویرگی، سود بسیار کمی را برای تولیدکننده به همراه دارند، به طوریکه هزینه پخش آن‌ها اغلب بیشتر از سودی است که به دست تولیدکننده خواهد رسید.
  5. شرکت‌های تولیدی که به وسایل خاص برای حمل و نقل نیاز دارند، مانند ماشین‌های یخچال‌دار، هزینه پخش افزایش خواهد یافت.

وظایف واحد و نرم افزار حسابداری توزیع و پخش مویرگی

در سیستم حسابداری پخش مویرگی، حاشیه سود پایین به نسب شرکت‌های پخش مویرگی، بسیار دارای اهمیت است. یکی از مهم‌ترین وظایف واحد حسابداری در این بخش، پوشش‌دهی تراکنش‌های مالی به دلیل ارزان بودن کالاها و سبد عرضه محصولات است. همچنین باید تمامی خرده‌فروشان و دیگر فروشگاه‌ها را پوشش دهد زیرا سبد عرضه بسیار متنوع بوده و گستردگی بالایی دارد.تراکنش‌ها به‌طور روزانه در نرم افزار حسابداری پخش مویرگی و سفارش گیری ثبت شده و فاکتورهای صادر می‌گردد، به طوریکه تعداد تراکنش‌ها با تعداد فاکتورهای صادره باید برابر باشند. به‌طور کلی تفاوتی در سیستم حسابداری پخش مویرگی به شیوه سرد و گرم وجود ندارد و عملیات حسابداری برای هرکدام از آن‌ها به شیوه یکسان انجام می‌شود. وظایف واحد و بهترین نرم افزار حسابداری پخش مویرگی شامل موارد زیر خواهد شد؛
  • حسابداری فروش براساس قیمت تمام شده محصولات فروش رفته
  • محاسبه سود و زیان حاصل از فروش کالاها
  • مشخص کردن حاشیه سود و طبقه‌بندی انواع کالاها
  • تهیه گزارشات مالی از دوره‌های فروش مانند گزارشات گردش کالا در انبار
  • محاسبه حقوق کارمندان و پرسنل
  • محاسبه عملکرد پیمانکاران و بازاریابان توزیع و پخش
  • تهیه ترازنامه و صورت‌های مالی مخصوص
همچنین بخوانید:

بهترین باشگاه مشتریان

نرم افزار حسابداری پخش مویرگی و سفارش گیری

نرم افزار حسابداری پخش مویرگی چگونه کار انجام می‌دهد؟

حسابداری پخش مویرگی در واقع زیر مجموعه حسابداری بازرگانی بوده و براساس همین نوع حسابداری کدینگ می‌شوند. مدیر فروش در شرکت‌های مویرگی، باید بودجه فروش را تأمین کرده و آن را تحقق بخشد و همچنین وی باید در رابطه با سود و زیان شرکت نیز پاسخگو باشد.نرم افزار حسابداری توزیع و پخش مویرگی انواع مختلفی داشته و برای سهولت در حسابداری این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد و واحد فروش نیز با توجه به این سیستم‌ها، عملیات پخش مویرگی را بر عهده دارد. هر یک از شرکت‌های پخش از نرم افزار مخصوص به خود استفاده می‌کنند.به عنوان مثال نرم افزار حسابداری پوشاک، نرم افزار حسابداری پیمانکاری، نرم افزار حسابداری داروخانه، نرم افزار حسابداری شرکتی، نرم افزار حسابداری صنعتی، نرم افزار حسابداری لوازم التحریر و غیره که اغلب عملکرد یکسانی دارند.با کمک نرم افزار حسابداری توزیع و پخش مویرگی، برای مدیریت و حساب‌های شرکت، برنامه‌ریزی بهتری صورت گرفته و حساب‌ها در مدت زمان کوتاهی پایش می‌شوند. در واقع دو رویکرد اصلی در رابطه با سیستم و بهترین نرم افزار حسابداری پخش مویرگی وجود دارد؛
  • فرآیند توزیع توسط پیمانکاران انجام می‌شود و هزینه توزیع نیز برحسب ریال یا تناژ به ایشان تعلق می‌گیرد.
  • فرآیند توزیع توسط فروشندگان و نمایندگان آن‌ها انجام می‌شود.

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09156628191

کلیک کنید.!
به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *