صفحه اصلی اسکرول بالا

استراتژی های حفظ مشتری

استراتژی های حفظ مشتری یکی از روش های مهم در نگهداری و ارتباط با مشتری است. یک شرکت یا کسب و کار یا فروشگاه آنلاین با به کارگیری استراژی های مختلف می تواند توانایی حفظ مشتریان را در یک دوره زمانی معین داشته باشد. میزان حفظ مشتریان با بیان یک عدد و به صورت درصد نشان داده می شود؛ و به این معنی است که یک کسب و کار در پایان دوره ای مشخص توانسته چه تعداد یا چند درصد از مشتریان خود را نگه دارد، چه تعداد مشتری جدید بدست آورده و چند درصد از مشتریان را از دست داده است. به عبارت دقیق تر حفظ مشتری به تعداد مشتریان جدید و تعداد مشتریان از دست رفته بستگی دارد.

 با خرید نرم افزار crm است که می‌توان در یک کسب و کار با تحلیل داده‌ها و نمودارهای مختلفی که این نرم افزار برای ما رسم می‌کند، به نرخ حفظ مشتری دست یافت و آن را دائما بهتر کرد.

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09156628191

اصطلاح نرخ حفظ مشتری بیانگر نحوه نگه‌داشتن مشتری در طول یک دوره زمانی مشخص است. در این مقاله در مورد اهمیت حفظ مشتری و استراتژی های حفظ مشتری مطالب مفیدی را بیان می کنیم. همانطور که می دانید مشتری قلب تپنده هر کسب و کاری است. اهمیت حفظ مشتری بر هیچ کس پوشیده نیست. نکته مهم این است که روش‌ها و استراتژی‌های مختلف برای حفظ مشتری نتایج یکسانی ندارد. پس باید این روش‌ها را شناسایی کرد تا در کسب و کار خود تا حد ممکن نتیجه قابل قبولی در حفظ مشتری داشته باشید که یکی از این موارد می‌توان به نرم افزار باشگاه مشتریان فروشگاه اشاره کرد.

استراتژی های حفط مشتری

حفظ مشتری چیست ؟

اصطلاح Customer Retention همان حفظ مشتری است و به مجموعه ای از راهکارها و فعالیت های تجارت و کسب و کار اشاره دارد که هدف آن افزایش مشتریانی است که قبلا با آن ها در تعامل بوده است. به دلیل اینکه بدست آوردن مشتریان جدید برای کسب و کارها هزینه بر و وقت گیر است؛ بسیاری از شرکت ها تمایل دارند با استفاده از راه های نگه داشت و حفظ مشتری بتوانند مشتریان فعلی و گذشته خود را به مشتری هایی ثابت و وفادار تبدیل کنند. 

از مزایای نرم افزار crm این است که با اهمیت به مشتری و ارتباط مستمر با او، باعث می‌شود که مشتری شما را فراموش نکرده و احساس نزدیکی به شما کند که در نهایت ابن مورد به حفظ مشتری در کسب و کار شما منتج می‌شود. در ادامه به اهمیت حفظ مشتریان در بحث بازاریابی و معرفی استراتژی های کاربردی حفظ مشتری می پردازیم.

برای مطالعه:

وفادار سازی مشتری چیست؟

اهمیت حفظ مشتری در بحث بازاریابی

موضوع حفظ مشتری یک فرآیند مهم در بازاریابی کسب و کارها است و در مقایسه با پیدا کردن مشتریان جدید می تواند مزایای بیشتری را نصیب شرکت ها و صاحبان کسب و کارها نماید. برای موفقیت شرکت ها در فرایند حفظ مشتری باید راهکارها و استراتژی های مهمی به صورت صحیح پیاده سازی شوند. لزوما استفاده از تمام استراتژی های موثر برای حفظ مشتری که در ادامه آورده می شوند در صورتی که به درستی انجام شود می تواند نتایج خوبی را برای به ارمغان آورد.

استراتژی های حفظ مشتری

استراتژی های حفظ مشتری

در این قسمت از مقاله به صورت دقیق تر به استراتژی های حفظ مشتری در محیط کار و معرفی آن ها می پردازیم.

1.استراتژی نرخ نگهداری مشتری

برای برآورد نرخ نگهداری مشتری می توان از دو استراتژی هزینه بالا برای پاسخ های ثابت و هزینه ثابت برای پاسخ های بالا استفاده کرد. برخی از روش های حفظ مشتری مانند حفظ مشتری بوسیله هزینه بالا برای پاسخ های ثابت می تواند بسیار هزینه بر باشند؛ به طوری که ممکن است  نسبت به راه اندازی یک کسب و کار جدید و یا بازسازی استراتژی های موجود نیازمند هزینه بیشتری باشند.

استفاده از استراتژی هزینه ثابت برای پاسخ های بالا به عنوان از یکی راه های حفظ مشتری برای کسب و کار مشکل است؛ زیرا بدون صرف هزینه حفظ مشتری امکان پذیر نیست. نحوه نگهداشتن مشتریان به نوع و کیفیت خدماتی بستگی دارد که به آن ها ارائه می شود.

به عنوان مثال اگر کسب وکارها برای مدیران خدمات مشتریان این امکان را فراهم کنند تا خارج از محدوده فعالیت و وظایف خود طبق درخواست مشتری کارهایی را انجام دهند و مشکل مشتری را حل کنند؛ بهتر می توانند بدون صرف هزینه اضافی مشتری را حفظ کرده و استراتژی های حفظ مشتری را پیاده سازی نمایند. البته برخی کسب و کارها تمایل دارند به طور مستقیم به مشتری خدمات اضافه ارائه دهند؛ که در این صورت حفظ و نگهداری مشتری نیاز به هزینه بالایی دارد.

۲.  استراتژی ضرر کوتاه مدت و سود بلند مدت

معمولا نحوه نگهداشتن مشتری به این صورت نیست که یک شرکت تمام تلاش خود را متمرکز حفظ همه مشتریان خود کند؛ اما از بهترین روش های حفظ مشتریان به کارگیری راهکارهایی برای حفظ مشتریان سود آور است. به عنوان مثال مشتریان وفادار می توانند با کسب و کار رابطه طولانی تری داشته باشند و به شرکت ها در سود آوری و ارزش بیشتر کمک کند. این مشتریان در برابر وفاداری نسبت به شرکت از صاحبان کسب وکارها توقع ارائه خدمات اضافه دارند.

این خواسته از سوی مشتری می تواند شرکت را ملزم به پرداخت هزینه های اضافی کند؛ دقت کنید مشتریان وفادار در خارج از کسب وکار و شرکت به خوبی می توانند به عنوان سفیران برند و یک ابزار تبلیغاتی موثر نقش ایفا کنند. با توجه به آنچه گفته شد پرورش مشتریان توسط شرکت و برقراری یک ارتباط صمیمانه با آن ها بسیار مهم است و باید در همکاری طولانی مدت به سود آوری مشتریان امیدوار بود. یکی از ابزارهای کاربردی برای ایجاد ارتباط موثر و کارآمد با مشتریان استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان یا نرم افزار crm  است.

 

استراتژی ارزش گذاری برای بهترین مشتریان

۳. استراتژی ارزش گذاری برای بهترین مشتریان

برای برآورد نرخ حفظ مشتری باید ارزش هر یک از آن ها توسط شرکت سنجیده شود؛ این کار دشوار نبوده و با شناسایی مشتریان با استفاده از به کارگیری سیستم جامع فروش امکان پذیر است. برای شناسایی بهتر مشتری باید نرخ و هزینه محصول با دقت مدیریت شود؛ بسته به شرایط بازار مشتریان نسبت به قیمت محصولات حساس اند و اکثرا به دنبال کالاهای با قیمت ارزان هستند.

چنانچه محصولی را که یک کسب و کار ارائه می دهد یک کالای ضروری باشد و مشتری برای خرید آن حاضر به پرداخت هزینه است، باید شرکت روی جنبه های دیگر آن تمرکز کند تا بتواند استراتژی حفظ و بازگشت مشتری را به بهترین شکل اجرا نماید. همچنین برای محصولات رقابتی باید کسب وکارها هزینه های لازم را بپذیرند تا بتوانند مشتری را حفظ کنند؛ زیرا در این شرایط مشتریان مطمئن هستند فروشندگان بسیاری با قیمت های متفاوت وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

هوش تجاری چیست؟

۴. حفظ ارتباط با مشتریان ارزشمند

پیدا کردن مشتری جدید و حفظ مشتری کاملا به یکدیگر وابسته هستند؛ برای نگهداری مشتریان جدید ارزشمند باید با دقت بیشتری از استراتژی های موثر برای حفظ مشتری بهره برد. مشتریانی که اهمیتی به قیمت محصول نمی دهند ولی کیفیت کالا و خدمات برای شان مهم است از دسته مشتریان ارزشمند هستند. برای حفظ این گونه مشتریان باید کسب وکارها استراتژی حفظ و بازگشت مشتری را با وسواس بیشتری مورد بررسی قرار دهند و از استراتژی های کاربردی جفظ مشتری به منظور افزایش سودآوری از طریق این مشتریان استفاده کنند. با داشتن بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان خیالتان از بابت حفظ مشتری‌های قدیم و جدید راحت می‌شود. حفظ مشتری از هر جهت دارای سود بیشتری برای هر کسبو. کاری است و باعث می‌شود آن کسب و کار بدون تبلیغات اضافه، مشتری خودش را داشته باشد.

استراتژی های حفط مشتری

جمع بندی بحث استراتژی های حفظ مشتری

در این مطلب به معرفی انواع استراتژی های کاربردی حفظ مشتری اشاره شد. گفتیم که ارتباط درست با مشتریان می تواند یکی از بهترین راه های حفظ مشتری باشد. پیاده سازی استراتژی های حفظ مشتری در محیط کار یکی از مواردی است؛ که به وضوح اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری را نشان می دهد.

سیستم باشگاه مشتریان و نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM شاتوت یکی از عوامل و نرم افزارهایی است که در جهت حفظ مشتری بسیار مفید و کارآمد می باشد.

همچنین مشتریان می توانند نرم افزارهای حسابداری مدیریت شعب و سیستم مدیریت انبار و نرم افزار CRM را در قالب سیستم جامع فروشگاهی سفارش دهند و از امکانات و قابلیت های کاربردی آن استفاده کنند.

دقت کنید که سایت شاتوت نرم افزارهای مذکور را به هیچ عنوان به صورت مجزا ارائه نمی کند. مشتریان با خرید سیستم فروش آنلاین و پیاده سازی آن خیالشان راحت باشد که بهترین نرم افزار crm ایرانی را خریداری نموده‌اند و می توانند به بهترین شکل فروشگاه های زنجیره ای و کسب وکارهای خود را مدیریت کنند و ارتباط موثرتری با مشتریان خود داشته باشند.

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

09156628191

به اشتراک بگذارید

۲۷ دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *