صفحه اصلی اسکرول بالا

تفاوت CRm با باشگاه مشتریان چیست؟

تفاوت CRm با باشگاه مشتریان موضوعی است که تصمیم داریم در این نوشته بیان و بررسی کنیم. اغلب افراد به اشتباه تصور می کنند که نرم افزار CRM و نرم افزار باشگاه مشتریان، یکی هستند. می توانیم بگوییم که در هر دوی این موارد یکی از مهم ترین اهداف ما کسب رضایت مشتریان است اما تفاوت های عمده ای نیز بین این دو مورد وجود دارد.

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید. 

09156628191

این روزها که رقابت بین کسب و کارها بسیار زیاد است استفاده از نرم افزارهای مختلف می تواند به شما در پیشی گرفتن از رقبا کمک بزرگی کند. هدف اصلی در تمامی این نرم افزارها افزایش سود است اما هر کدام از آن ها برای رسیدن به این هدف، روش های متفاوتی را ارائه می دهند.

 

تفاوت سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) و باشگاه مشتریان

قبل از بررسی تفاوت باشگاه مشتریان با CRM و پاسخ به این سوال که آیا CRM و باشگاه مشتریان یکی است؟ بهتر است که این موارد را به طور مختصر معرفی نماییم تا کاملا با آن ها آشنا شوید. در پاسخ به سوال نرم افزار crm چیست؟ می توانیم این طور بیان کنیم که CRM مخفف Customer Relationship Management به معنای مدیریت ارتباط با مشتری است. مهم ترین کاربرد نرم افزار CRM بهتر کردن تعاملات با مشتریان پیشین و ایجاد ارتباط با مشتریان جدید است.

روش کار با نرم افزار crm خیلی پیچیده نیست. مدیران می توانند با استفاده از انواع CRM درک بهتری از وضعیت کنونی مجموعه خود داشته باشند و نظم و انسجام بهتری در روند کاری خود ایجاد کنند تا نتایج بهتری کسب کنند. CRM تحلیلی، CRM عملیاتی، CRM مشارکتی و CRM استراتژیک چهار ساز و کار این برنامه می باشند.

با توجه به این توضیحات می توانیم تفاوت باشگاه مشتریان با نرم افزار CRM را بهتر درک کنیم. طراحی باشگاه مشتریان با هدف تبدیل مشتریان گذری به مشتریان وفادار و جذب مشتریان جدید انجام می شود.  استفاده از امکانات نرم افزار باشگاه مشتریان سبب می شود تا مشتریان در بین تمامی انتخاب های متنوع ای که برای خرید دارند، برند شما را انتخاب کنند. استراتژی های حفظ مشتری در نرم افزار باشگاه مشتریان فروشگاه و … شامل کمپین های تبلیغاتی، تخفیفات، هدایا و مزایایی است که در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

با توجه به این توضیحات می توانیم تفاوت های مهم بین نرم افزار باشگاه مشتریان و نرم افزار CRM را در سه دسته اصلی طبقه بندی نماییم که عبارتند از:

  • تفاوت در شیوه جذب رضایت مشتریان
  • تفاوت در خدمات ارائه شده به مشتریان
  • تفاوت مدیریت در این دو سیستم

آیا CRM و باشگاه مشتریان یکی است؟

آیا CRM و باشگاه مشتریان یکی است؟

با توجه به تعریف مختصری که بیان کردیم به این سوال پاسخ دادیم و حالا با این توضیحات می توانیم نتیجه بگیریم که برخی از  تفاوت های اصلی CRM با باشگاه مشتریان عبارتند از :

  • در باشگاه مشتریان طرح‌ های وفادارسازی و یا اهدای امتیازات و جوایز به مشتریان را اجرا می کنیم اما این طرح ها در CRM وجود ندارند.
  • همان طور که گفتیم CRM یک برنامه برای مدیریت کسب و کار است و در نتیجه در این برنامه مشتریان نمی توانند به اطلاعات مربوط به خود دسترسی داشته باشند، اما در باشگاه مشتریان این امکان وجود دارد.
  • در باشگاه مشتریان یکی از اهداف مهم ایجاد یک رابطه دو سویه با مشتری است. این رابطه با دادن جوایز، امتیازات و … به نوعی رابطه عاطفی تبدیل می شود، اما در CRM رابطه ای به این شکل میان مدیران و مشتریان ایجاد نخواهد شد.
  • یکی دیگر از تفاوت های مدیریت ارتباط با مشتری با باشگاه مشتریان این است که مشتریان از نرم افزار باشگاه مشتریان استفاده می کنند و اغلب آن را در گوشی تلفن همراه خود نصب کرده و کاملا به آن دسترسی دارند. اما فقط کارمندان درون سازمان می توانند به نرم افزار CRM دسترسی داشته باشند.

یکی از تفاوت های اصلی CRM با باشگاه مشتریان همان طور که اشاره کردیم تعامل دو طرفه ای است که در باشگاه مشتریان بین صاحبان کسب و کار و مشتریان ایجاد می شود. به این ترتیب مشتریان می توانند نظرات و دیدگاه های خود را بیان کنند. اما در CRM فقط کارمندان می توانند با مشتری ها ارتباط برقرار کنند.

 

تفاوت های مهم بین نرم افزار باشگاه مشتریان و نرم افزار CRM

سایر تفاوت های مهم بین نرم افزار باشگاه مشتریان و نرم افزار CRM

تعدادی از موارد تفاوت سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) و باشگاه مشتریان را بیان و بررسی کردیم. علاوه بر این ها تفاوت های دیگری نیز بین این دو سیستم وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از :

شاید بتوانیم مهم ترین تفاوت باشگاه مشتریان با CRM را هدف اصلی این دو سیستم بدانیم. هدف اصلی در باشگاه مشتریان،  وفادارسازی مشتریان است به گونه ای که آن ها علاوه بر این که از برند شما خرید کنند، محصولات شما را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی نمایند. اما هدف اصلی در CRM، مدیریت بهتر ارتباطات و کسب و کار می باشد.

وظیفه این دو سیستم نیز از دیگر موارد تفاوت باشگاه مشتریان با نرم افزار CRM به حساب می آید. وظیفه‌ی باشگاه مشتریان این است که مشتری ها را به خریدهای بیشتر تشویق کرده و آن ها را ترغیب کند که خریدهای بعدی خود را نیز از کسب و کار شما انجام دهند و به عبارتی آن ها را به برند شما وفادار کند. اما در CRM تشویقی برای خرید بیشتر و خریدهای آینده انجام نمی شود.

ساز و کارهای موجود در باشگاه مشتریان و CRM نیز کاملا با هم تفاوت دارند. برای مثال در CRM بر خلاف باشگاه مشتریان برنامه های اهدای امتیاز برای افزایش میزان مبلغ خرید، فعالیت در شبکه های اجتماعی، معرفی افراد به مجموعه و … وجود ندارد.

امکان وجود خرید آنلاین در باشگاه مشتریان و عدم وجود این امکان در CRM نیز یکی دیگر از تفاوت های مدیریت ارتباط با مشتری با باشگاه مشتریان می باشد.

بررسی تفاوت CRm با باشگاه مشتریان

جمع بندی تفاوت باشگاه مشتریان با CRM

در این نوشته تفاوت های مهم بین نرم افزار باشگاه مشتریان و نرم افزار CRM را بررسی کردیم و به این ترتیب به طور کامل به سوال آیا CRM و باشگاه مشتریان یکی است؟ پاسخ دادیم.

با این توضیحات روشن شد که CRM به عنوان یک برنامه مدیریت ارتباط با مشتری به شما کمک می کند تا در راستای پیشرفت کسب و کارتان قدم های مهمی بردارید. با استفاده از این سیستم می توانید به راحتی تمامی اطلاعات مشتری های خود را ثبت و طبقه بندی کنید. در واقع CRM ابزاری برای درک آسان و دقیق خواسته ها و رفتار مشتریان است که برای مدیریت ارتباط با مشتری ضروری می باشد. به این ترتیب با شناخت کامل نیازهای مشتریان می توانید کسب و کار خود را موفق تر مدیریت کرده و گسترش دهید.

تفاوت باشگاه مشتریان با نرم افزار CRM هم این است که در باشگاه مشتریان هدف اصلی وفادارسازی مشتری و ترغیب کردن او به مراجعه ی مجدد و تبلیغ برند شما به آشنایان و دوستان است. این هدف با ابزارهای مختلفی مانند امتیاز دادن در مقابل خرید بیشتر و یا معرفی افراد به مجموعه، اهدای کارت هدیه و … انجام می شود.

بررسی تفاوت های اصلی CRM با باشگاه مشتریان نشان می دهد که برای رسیدن به بازدهی بیشتر باید به طور هم زمان از این دو سیستم استفاده کنیم. به یاد داشته باشید که اغلب مدیران موفق می گویند باشگاه مشتریان پلی ارتباطی میان  CRM و مشتریان است.

برای دریافت مشاوره و یا خرید نرم افزار های شاتوت، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید. 

09156628191

کلیک کنید.!

به اشتراک بگذارید

۵ دیدگاه

  1. […] همه‌ی مشاغل به پیوندی سالم با مشتریان خود احتیاج دارند. این موضوع از دیر باز چالش بزرگی برای صاحبان مشاغل بوده است، با انتخاب بهترین نرم افزار crm ایرانی، میتوان این ارتباط را به سادگی بین شرکت و مشتریان ایجاد کرد.( برای آشنایی با تفاوت CRM با باشگاه مشتریان کلیک کنید) […]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *